Sökning: "möte och inte möte i skola"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden möte och inte möte i skola.

  1. 1. "Du kan svaret men du förstår inte själva frågan" : En kvalitativ intervjustudie av nyanlända elevers uppfattning om språkintroduktionsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elina Wieser; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; intervjustudie; språkintroduktion; elevperspektiv; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur elever på språkintroduktionsprogrammet upplever sin skolvardag. Studiens material utgörs av elevintervjuer, tre enskilda och två gruppintervjuer, och dessa har analyserats tematiskt. Informanterna berättar att de önskar möte, att de känner sig delvis utanför. LÄS MER

  2. 2. Är vi inte i skolan för att lära oss? : En gymnasielärares reflektion kring kunskap, skönlitteratur och fronesis

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Lisa Ljungh Strömberg; [2023]
    Nyckelord :fronesis; skönlitteratur; den hermeneutiska dimensionen av fronesis; bildning; tolkning; uppmärksamhet; kunskap;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän vid Centrum för praktisk kunskap har jag undersökt min känsla av kluvenhet och frustration i mitt yrke som gymnasielärare i svenska. Dessa känslor gestaltas i två möten med elever, ett möte med en klass då jag presenterar ett nytt romanprojekt och ett med eleven Lilly som inte hinner med att lära sig i sin egen takt, utan tvingas ta bort kurser för att orka med. LÄS MER

  3. 3. ”Förändra men förbli” : En studie i ett förändringsarbetes implicita och explicita effekter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Lindvall; [2022]
    Nyckelord :förändringsarbete; inkludering; process; skolutveckling; skolkultur och tillgänglig lärmiljö.;

    Sammanfattning : Abstract Lindvall Elin (2022). Förändra men förbli – En studie i ett förändringsarbetes implicita och explicita effekter. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Hur ska vi samverka när de inte vet vem jag är? : - En kvalitativ studie om skolkuratorers uppfattning om samverkan mellan dem och lärare inom grundskolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Olsson Hamberg; [2022]
    Nyckelord :Samverkan; skolkuratorer; lärare; elevhälsa; hälsofrämjande arbete; interprofessionell samverkan; skola;

    Sammanfattning : Det rapporteras om att barn och unga psykiska ohälsa blir sämre och sämre. I arbetet medbarn och unga psykiska hälsa står skolan som en viktig aktör och med olika professioner sommöter eleven. Läraren är den som möter de unga varje dag och skolkuratorn besitter kunskapom att stötta kring psykosocial problematik. LÄS MER

  5. 5. ”Det går ju inte utan en relation” : – KAA-anställdas möte med ungdomar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Caitlin Prottengeier Palm; Matilda Larsson; [2022]
    Nyckelord :Kommunala aktivitetsansvar; relationsbyggande; studie- och yrkesvägledning; måluppfyllelse; studieavbrott;

    Sammanfattning : De ungdomar som saknar sysselsättning i form av skola, arbete, praktik eller övrigt har möjligheten att ta emot hjälp från det kommunala aktivitetsansvaret (KAA). Dessa syftar till att vägleda ungdomarna mot en sysselsättning i hopp om att de i längden kan erhålla en gymnasieexamen eller få inträde till arbetsmarknaden. LÄS MER