Sökning: "mångkulturellt samhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden mångkulturellt samhälle.

  1. 1. Utmaningarna i att vara religionslärare i årskurs 4–6 i ett sekulariserat och mångkulturellt Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Caroline Micha; Agon Kelmendi; [2021]
    Nyckelord :Lärare; mellanstadiet; mångkultur; religionskunskap; sekularisering; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ intervjustudie med syftet att undersöka och problematisera utmaningar verksamma lärare upplever när de undervisar i religionskunskap i årskurs 4– 6, samt lösningarna på de upplevda utmaningarna. I arbetets bakgrund diskuteras det samhälle som skolan verkar i och dess påverkan på vilken kunskap som bör förmedlas. LÄS MER

  2. 2. Att skapa förståelse för den kulturella och religiösamångfalden i det mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Dos santos; Sofie Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :religion; education; multicultural education; diversity; inclusive education; high school; secondary school;

    Sammanfattning : I ett mångkulturellt samhälle som Sverige krävs förmågan att kunna förstå samhällets kulturella och religiösa fenomen. Därför tjänar religionskunskapsämnet samhället ett viktigt syfte. LÄS MER

  3. 3. Bildningsideal och bildningsdidaktiska förutsättningar i en mål- och resultatstyrd skola : En kvalitativ idéanalys av Lgy11

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nathalie Blomkvist; [2017]
    Nyckelord :Bildning; mål- och resultatstyrd; Lgy11; idealtyper; bildningsdidaktik;

    Sammanfattning : Uppsatsen studerar bildningsideal och bildningsdidaktiska förutsättningar i läroplanen för gymnasieskolan 2011, en läroplan som i läroplansforskning benämns som mål- och resultatstyrd. Den mål- och resultatstyrda skolan, med ämnesplaner med konkretiserat innehåll och mätbara mål som ska kunna avläsas på förhand innan utbildningen påbörjats, är en utveckling bort från den klassiska bildningstankens fria förhållningssätt och den hermeneutiska bildningstraditionens idé om en förbehållslös bildningsresa. LÄS MER

  4. 4. Vem är svensk? : En undersökning av olika gruppers diskussioner i relation till filmen Sveriges bästa svensk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Tobias Forslund; Tagrid Alkhouri; [2016]
    Nyckelord :Swedishness; integration; humor; Sveriges bästa svensk; strategic communication; Svenskhet; integration; humor; Sveriges bästa svensk; strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : In a multicultural society, questions like integration, national identity and swedishness become of immediate importance. The comedy-drama Sveriges bästa svensk was created as a contribution to affect the public debate on these issues and encourage people to think about what is swedish, and to break down prejudices that exist in the society. LÄS MER

  5. 5. "...allt som händer i samhället speglas av i skolan" : En studie om undervisning inom religionskunskap i relation till ett mångkulturellt samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Östensson; [2015]
    Nyckelord :Religion education; multicultural society; cultural diversity; grade 3; Religionsundervisning; mångkulturellt samhälle; kulturell mångfald; årskurs 3;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how a multicultural society can be reflected in the religious education. This essay will compare how teachers in grade 3 reflects about their religious education in relation to the society’s cultural diversity and it will also analyze how the teachers’ pupils think about religion. LÄS MER