Sökning: "madelene eriksson"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden madelene eriksson.

  1. 1. F-3 lärares syn på resurstillgångar till utomhuspedagogik i NO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Eriksson; Madelene Risberg Persson; [2022]
    Nyckelord :experience; outdoor education; primary school; resources; teaching; lågstadiet; resurser; undervisning; upplevelser; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om F-3 lärares uppfattningar om och erfarenheter av resurstillgångar för genomförande av utomhuspedagogik i NO-ämnena och exemplifiera hur lärare kan använda sig av resurser vid utomhusundervisning. Vi ville undersöka vilka resurser lärarna upplevde att de hade tillgång till, vilka resurser som kunde stärka deras förutsättningarna till att bedriva utomhuspedagogik samt hur lärarna använda olika resurser. LÄS MER

  2. 2. Anknytningens betydelse i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare och specialpedagoger arbetar för att skapa anknytning till de yngre barnen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emilia Eriksson; Madelene Lindstedt; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; förskollärare; otrygg anknytning; trygg anknytning; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare och specialpedagoger arbetar för att skapa anknytning till de yngre barnen, i huvudsak barn i åldrarna 1-3 år, i förskolan. Vilka strategier beskriver förskollärarna att de har för att bygga upp en trygg anknytning till de yngre barnen? Hur beskriver förskollärarna att de konkret arbetar för att skapa anknytning till de yngsta barnen i förskolan? Vi valde att utgå ifrån en kvalitativ forskningsansats där vi använde oss av intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling i förskolans hall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Eriksson; Madelene Thörnberg; [2022]
    Nyckelord :Dokumentation; Förskola; Interaktion; Socialt Samspel; Sociokulturellt perspektiv; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter till kommunikation och språkutveckling barn erbjuds i förskolans hall, utifrån pedagogers perspektiv. Hur utformningen av hallens miljö samt hur dokumentation används i denna miljö för att stötta barns språkutveckling. För undersökningen valdes enkätstudie. LÄS MER

  4. 4. Prefabricerade hus : Hur kan valet av prefabricerade hus öka effektiviteten i byggprojekt?

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Madelene Eriksson; Henriette Sletbak; [2021]
    Nyckelord :Prefabricering; entreprenadformer; äta-arbete; byggprocessen;

    Sammanfattning : Boverkets prognoser tyder på ett underskott av bostäder. De förutspår att det behövs produceras mellan 59 000 och 66 000 bostäder årligen från 2020 – 2029. Detta för att samhället ska kunna möta den troliga befolkningsökningen. Vilket leder in oss på frågan hur effektiviseringen av husbyggnation kan ske. LÄS MER

  5. 5. Genus, makt, meningsskapande, delaktighet och inflytande i fyra berättelser för barn : Utifrån ett kritiskt diskursteoretiskt perspektiv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Madeleine Augustsson; Madelene Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; bilderböcker; populärkultur för barn; förskoledidaktik; diskursanalys; genus; makt; meningsskapande; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : I föreliggande studie analyseras hur vissa dominerande karaktärer från barns populärkultur gestaltas med avseende på genus, makt, meningsskapande, delaktighet och inflytande i fyra berättelser för barn. Studien utgörs av kritisk diskursanalys, där verkligheten produceras med hjälp av språket och dess tillämpningsformer i diskurser. LÄS MER