Sökning: "magisteruppsats pedagogik"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden magisteruppsats pedagogik.
6. Rytmikens och solfègens ursprung : Emile Jaques-Dalcroze och hans samtid
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Den schweiziske musikern och pedagogen Emile Jaques-Dalcroze utvecklade under sin livstid den rörelsebaserade musikpedagogiska metod som i dag går under namnet rytmik. Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka uppkomsten och den tidiga utvecklingen av Jaques-Dalcrozes ursprungliga rytmik och framför allt solfège – rörelsebaserad gehörsträning – som är ett av dess huvudmoment. LÄS MER
7. Lärnade samtal i vården : En studie om lärande i interaktion på intensivvårdsronder
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna magisteruppsats varatt empiriskt studera och ökakunskapenom hur professioner lär inom vården. Den fokuserar pålärande som förändrat deltagande och förståelse i situerade aktiviteter. LÄS MER
8. Informellt ledarskap och hierarkibildning i grupper : En interaktiv studie
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Informellt ledarskap och hierarkibildning i grupper Syftet med denna uppsats är i huvudsak att studera hur man som formell ledare påverkar hierarkibildning och styrkan i det informella ledarskapet. Ett andra syfte har också varit att undersöka huruvida den interaktiva forskningsdesignen är tillämplig i en magisteruppsats. LÄS MER
9. Skolans bemötande av elever i koncentrationssvårigheter : En komparativ studie om de anpassningar och framgångsfaktorer som skolan använder i bemötandet av elever i koncentrationssvårigheter.
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie är en komparativ studie med en pedagogisk utgångspunkt som syftar till att kartlägga vad några lärare som arbetar i grundskolan med de yngre barnen, år 1-3, har för uppfattningar om vad som är positiva anpassningar och framgångsfaktorer i arbetet med elever i koncentrationssvårigheter. Lärare har intervjuats och de resultat som framkom i intervjuerna, har jämförts med en tidigare magisteruppsats (Joelsson, 2011), som gjorde en liknande studie på några kärnämneslärare för de äldre åren, år 7-9, i grundskolan. LÄS MER
10. Elevers uppfattning om en bokslukartävling : Didaktisk analys
L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Bokslukartävlingen har genomförts i Gävle Kommuns grundskolor sedan år 2002. Den vänder sig till elever i skolår 3-4 och den går ut på att tävla i läsning mot sig själv, andra elever och andra klasser/skolor. LÄS MER