Sökning: "magisteruppsats turism"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden magisteruppsats turism.

  1. 1. All-inclusiveturism : "The price of greatness is responsibility"

    Magister-uppsats, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Per Barkström; Malin Blomstedt; [2013]
    Nyckelord :All-inclusiveturism; långsiktig hållbar samhällsutveckling; CSR; hållbar turism; ekonomiskt läckage;

    Sammanfattning : Sammanfattning – "All inclusiveturism: The price of greatness is responsibility" Datum: 18 januari 2013 Nivå: Magisteruppsats i företagsekonomi, 15 ECTS Institution: Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling, HST, Mälardalens högskola Författare: Per Barkström (9th October 1986) Malin Blomstedt (20th November 1980) Title: All inclusiveturism: "The price of greatness is responsibility" Handledare: Finn Wiedersheim-Paul Nyckelord: All-inclusiveturism, långsiktig hållbar samhällsutveckling, CSR, hållbar turism, ekonomiskt läckage Frågeställning: Är det möjligt för resebranschen att bidra mer till en långsiktig hållbar samhällsutveckling än den gör idag gällande All-inclusiveturismen? Hur bör resebranschens förhållningssätt gentemot All-inclusiveturism gestaltas ur ett CSR-perspektiv? Syfte: Huvudsyftet är att beskriva hur resebranschen kan justera sitt förhållningssätt gentemot All-inclusiveturism för att bättre gagna en långsiktig hållbar samhällsutveckling i de länder där verksamhet bedrivs. Delsyftet bottnar i att undersöka och analysera hur den rådande All-inclusiveturismen påverkar samhället ur ett långsiktigt hållbart samhällsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att mäta turistkonsumtion - en utmaning för hela turismnäringen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Audelius; Pamela Olsson; Sophie Odin; [2009]
    Nyckelord :turism; ekonomiska effekter; turistisk konsumtion; mätproblematik; mätmetoder; turistkronan; evenemang; Tourism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att mäta ekonomiska effekter och ekonomiska effekter av evenemang är ett aktuellt och högintressant ämne samt en utmaning för hela turismnäringen. Att kunna mäta vad ett evenemang tillför en plats och dess ekonomi ger värdefull information till beslutsfattare på olika nivåer och från skilda samhällssektorer, på såväl lokal som internationell nivå. LÄS MER

  3. 3. Vad hindrar innovationsförmågan i serviceorganisationer? – En studie om intraprenöriella barriärer

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Nina Rossen; Åsa Pedersén; [2008]
    Nyckelord :entreprenörskap; intraprenörskap; barriärer; serviceorganisationer; tjänsteinnovation; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens titel: Vad hindrar innovationsförmågan i serviceorganisationer? – En studie om intraprenöriella barriärer Universitet/institution: Lunds universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management/Retail, Turism, Hälsa och Hotell & Restaurang Kurs: Magisteruppsats, VT 2008, SMT X07, 15 hp Seminariedatum: 2 juni 2008 Författare: Åsa Pedersén och Nina Rossen Handledare: Carl R Hellberg och Filippa Säwe Nyckelbegrepp: Entreprenörskap, Intraprenörskap, Barriärer, Serviceorganisationer, Tjänsteinnovation Problem: Det finns en kunskapslucka om vad som hindrar innovationsförmågan i serviceorganisationer. Den genomförda forskningen fokuserar inte i samma utsträckning på vad som hindrar, såsom den fokuserar på vad som främjar, innovationsförmågan. LÄS MER

  4. 4. Nätverk för hållbar landsbygdsturism? - En studie om att skapa ett nätverk för entreprenörer på Söderåsen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sofia Jansson; Linnéa Hameed; [2007]
    Nyckelord :landsbygd; leader; hållbar turismutveckling; entreprenörskap; nätverk; söderåsen; loch lomond-trossachs; Tourism; Turism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Nätverk för hållbar landsbygdsturism? En stuide om att skapa ett nätverk för entreprenörer på Söderåsen Uppsatsnivå: Magisteruppsats Författare: Linnea Hameed och Sofia Jansson vt 2007 Utbildning: Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet Handledare: Erika Andersson-Cederholm och Stefan Gössling Syfte: Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för huruvida nätverk mellan lokala entreprenörer kan stimulera till hållbar turismutveckling på landsbygden. Frågeställningar: Vilka faktorer och strategier kan bidra till en hållbar turismutveckling på landsbygdsområden? Huruvida kan nätverk mellan lokala entreprenörer gynna en hållbar turismutveckling på Söderåsen? Tillvägagångssätt: Undersökningen baseras på ett abduktivt arbetssätt och kvalitativt tillvägagångssätt för att kunna besvara frågeställningarna. LÄS MER

  5. 5. Förväntningar på semestern - dina eller andras?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Pär Augustsson; Mikael Andersson; Gustaf Bjerne; [2007]
    Nyckelord :förväntningar; kundnöjdhet; relarioner; relationsmarknadsföring och lojalitet; Tourism; Turism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Nivå: Magisteruppsats i Service Management, vårterminen 2007 Författare: Mikael Andersson, Pär Augustsson & Gustaf L Bjerne Handledare: Mikael Bergmasth & Pavla Kruzela Frågeställning: Hur ser förväntningsskapande ut inför resor? Hur ser resenärens syn på relationsskapande ut inom resebranschen? Vilka krav har resenärer på resebolagen, ur ett relationsperspektiv? Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka vilka faktorer som påverkar förväntningsskapandet samt vilken inverkan förväntningar har på den upplevda kvaliteten.. LÄS MER