Sökning: "magnetism i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden magnetism i förskolan.

  1. 1. Pedagogers uppfattningar om fysikundervisning i förskolan : En enkätstudie om hur pedagoger i en medelstor kommun i Mellansverige undervisar i ämnet fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emelie Amcoff; Valdete Sejdiu Seferi; [2022]
    Nyckelord :Physic education in preschool; physics in the preschool curriculum; physical phenomena; prerequisites for physics education; the competence of educators.; Fysikundervisning i förskolan; fysik i förskolans läroplan; fysikaliska fenomen; förutsättningar för fysikundervisning; pedagogers kompetens;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how educators in preschool view teaching physics and how it is carried out together with the children. To find out about this, the study has been conducted with help of digital questionnaires where all educators in a medium-sized municipality in central Sweden have been given the opportunity to answer. LÄS MER

  2. 2. Experimentera mera! : En designbaserad studie med utgångspunkt i de fysiska krafterna gravitation, magnetism, och statisk elektricitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Kristina Hanson; Emma Nordlund; [2021]
    Nyckelord :Gravity; magnetism; physics in preschool; science in preschool and static electricity; Fysik i förskolan; magnetism; naturvetenskap i förskolan; gravitation och statisk elektricitet;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute knowledge about working with physics in preschool, and how the youngest children perceive natural science phenomena, and to make visible how educators work with the subject of physics. Our focus is forces, and we therefore designed and allowed the children and educators to conduct experiments on, gravity, static electricity and magnetism. LÄS MER

  3. 3. Energiklossen : En normkreativ fordonsartefakt som bidrar till lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Jennie Olausson; Emma Åsberg; [2020]
    Nyckelord :Teknisk design; Användarcentrerad design; Normkreativ design; Förskola; Artefakt; Digital teknik; Energi; Magnetism;

    Sammanfattning : Sustainable technology is implementing more and more in society and is going to be an important part in the future. That is why it is important to introduce and arouse children’s interest in these subjects already in preschool. LÄS MER

  4. 4. Magnetism och friktion i förskolan : Femåringar utforskar fysikaliska fenomen tillsammans med Tiggy testar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lina Krantz; [2015]
    Nyckelord :Magnetism; friction; physics in preschool; science in preschool; ICT in preschool; Magnetism; friktion; fysik i förskolan; naturvetenskap i förskolan; IKT i förskolan;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to increase knowledge how preschool children act to explore and managing scientific phenomena. The phenomenon´s that was chosen for this study is magnetism and friction, the study was conducted through qualiative semi-structured interviews in group. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars attityd till fysik på förskolan : Vad anser föräldrar är viktigt för deras barn att känna till i ämnet fysik på förskolan?

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Katja Sundkvist; [2007]
    Nyckelord :fysikaliska fenomen; föräldrars attityd; medupptäckare; nyfikenhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka föräldrars attityd till fysik i förskolan. I min empiriska undersökning framkom det sammanfattningsvis att föräldrarna i enkätsvaren menar att barnens spontana, nyfikna frågor har stor betydelse för lusten och glädjen till att lära. LÄS MER