Sökning: "maja söderberg"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden maja söderberg.

  1. 1. Ridskoleelevers inställning till och kunskap om hästvälfärd

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Maja Söderberg; [2023]
    Nyckelord :hästvälfärd; djurvälfärd; ridskola; ridskoleelever; beteendebehov;

    Sammanfattning : Horse welfare is a subject widely talked about today connected to ethics, empathy and much more. This study used an online survey divided in three parts to explore if there is a connection between riding school students knowledge of horse welfare in theory and practice and their reaction to common scenarios within horse handling as well as where they collect their information about the subject. LÄS MER

  2. 2. Det sticker i folk ögon när kvinnor har makt : En multimodal kritisk diskursanalys om gestaltningen i reality-programmet Svenska Powerkvinnor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maja Söderberg; Elin Persson; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsstereotyper; makt; Svenska Powerkvinnor; MCDA; medier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka förståelse för hur kvinnor gestaltas i reality-tv utifrån genus, maktperspektiv och könsstereotyper via en multimodal kritisk diskursanalys. Reality-programmet som den här studien kommer analysera är Svenska Powerkvinnor. LÄS MER

  3. 3. Being and making home in the world : A glimpse into the complexity of ordinary life in the Swedish northern village Vittangi

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Maja Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Place; Space; Home; Place-making; Precarity; Phenomenology; Participation; Sweden; Continuity;

    Sammanfattning : Having the Swedish northern village Vittangi as its field, this thesis asks what it is that makes Vittangi feel like home to its inhabitants and, further, how the sense of home motivate its inhabitants to participate in its place-making, i.e., in making it their home. Home is, in the thesis, understood as a subjective experience of rootedness. LÄS MER

  4. 4. Den elitidrottande elevens kropp – en vän eller fiende? : En studie om elitidrottande gymnasieelevers syn på kroppen och undervisningen kring kroppsideal i ämnet specialidrott

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maja Söderberg; Lisa Landin; [2020]
    Nyckelord :elitidrottare; kroppsideal; kroppsuppfattning; undervisning; specialidrott;

    Sammanfattning : Människan möts dagligen av påminnelser om hur kroppen bör se ut. En särskilt sårbar grupp för kroppsidealens påverkan är elitidrottande ungdomar, dels eftersom de befinner sig i en period av kroppslig förändring, dels på grund av att de möts av förväntningar från både samhället och idrottens arena gällande hur kroppen bör se ut. LÄS MER

  5. 5. Fake it 'til you make it! Influencer Marketing 2.0 : Verkliga- och Artificiella Influencers påverkan på konsumenters varumärkespercepion, från ett autenticitetsperspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Maja Söderberg Stenman; Irma Axelsson; [2019]
    Nyckelord :Influencer Marketing; Influencers; Artificial Influencers; authenticity; brand perception; Influencer Marketing; Influencers; Artificiella Influencers; autenticitet; varumärkesperception;

    Sammanfattning : Problemformulering: Konsumenter har påvisat en ökad misstro mot traditionell marknadsföring och efterfrågar autenticitet. Influencer Marketing används i allt större utsträckning av företag för att nå sin målgrupp på önskvärt sätt, och branchen anses ha mognat. LÄS MER