Sökning: "majoritet och minoritet språk"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden majoritet och minoritet språk.

  1. 1. Alla barn är flerspråkiga!  En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och förutsättningar för flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Muna Bashir Abshir; Farhio Yusuf Nur; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskollärare; Förskolan; Transspråkande; Modersmål.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärarnas förhållningssätt och förutsättning i arbetet med flerspråkighet. Empirin har samlats in med hjälp av kvalitativa intervjuer med förskollärare. Intervjuerna genomfördes i två kommuner (Tierp och Husby i Stockholms kommun). LÄS MER

  2. 2. Ett klassrum fyllt av språk : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar språkutvecklande i ett flerspråkigt klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Chra Mahmud; [2020]
    Nyckelord :Multilingual; language development; reading; translanguaging; strategies; Flerspråkig; språkutvecklande; högläsning; translanguaging; strategier;

    Sammanfattning : Flera skolor i Sverige har en majoritet av flerspråkiga elever därav är elever med svenska som förstaspråk en minoritet. Det är angeläget för lärarna att arbeta grundligt med ordförståelsen för att eleverna ska klara av sina uppgifter i svenskämnet. LÄS MER

  3. 3. Hur efterfrågas historiemedvetande? : En studie om hur gymnasielärares prov och arbetsuppgifter i historia möjliggör för elevers historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Lina Sainmaa; [2016]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historiedidaktik; kognitivism; begreppskunskap; processkunskap; narrativa redskap; narrativ kompetens; provkonstruktion;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur gymnasielärares prov och arbetsuppgifter i historia uppmuntrar eleverna till att svara historiemedvetet. Studien söker svar på: Vilken roll ges eleverna? Vilka narrativ kompetenser efterfrågas? Vilka referensramar görs tillgängliga? Det teoretiska ramverket är kognitivism. LÄS MER

  4. 4. Janusansikten? - en studie i flerspråkiga högstadielevers syn på sin identitet

    M1-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jon Svedin; [2010]
    Nyckelord :Minoritet; Majoritet; Socialisation; Internalisering; Fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka flerspråkiga elevers syn på sin identitet. Materialet som användes i studien för att belysa undersökningsfrågan bestod av en enkät som besvarades av 5 stycken informanter. Materialet analyserades genom att informationen från informanterna tolkades på ett individuellt och generellt plan. LÄS MER

  5. 5. Interaktion och språkligt samspel mellan pedagog och flerspråkiga barn i förskolan. : En studie utifrån Vygotskijs språkutvecklingsteori

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Margaretha Kareliusson; [2009]
    Nyckelord :Förskola språkutveckling flerspråkighet kultur pedagogiskt förhållningssätt interaktion kommunikation;

    Sammanfattning : Margaretha Kareliusson (2009) Interaktion och språkligt samspel mellan pedagog och flerspråkiga barn i förskolan. En studie utifrån Vygotskijs språkutvecklingsteori. Syftet med föreliggande studie är att beskriva interaktionen och det språkliga samspelet mellan pedagog och flerspråkiga barn i förskolan. LÄS MER