Sökning: "make up historia"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden make up historia.

  1. 1. Paradojas temporales en Maldito amor y otros cuentos de Rosario Ferré : Una aproximación desde la narratología

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Mario R. Escribano; [2024]
    Nyckelord :Temporal paradoxes; chronotope; anachrony; temporality; spatialtemporal coincidences; narratology; Paradojas temporales; cronotopo; anacronía; temporalidad; coincidencias espaciotemporales; narratología;

    Sammanfattning : La presente tesina aborda la temporalidad de Maldito amor y otros cuentos (1986) de Rosario Ferré desde la perspectiva de la narratología. Se estudian no solamente las paradojas o deslindes temporales y las anacronías, sino también las coincidenciasy no coincidencias espaciotemporales (llamadas también cronotopos). LÄS MER

  2. 2. To Gender or Not to Gender : A critical reassessment of how gender is – and can be – approached in archaeology, exemplified in two Scandinavian burial assemblages dating to the early Medieval period

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Jessica Sander; [2023]
    Nyckelord :Gender; theory; Queer Archaeology; burial assemblage; Vivallen; Klinta; Genus; teori; Queer Arkeologi; gravkontext; Vivallen; Klinta;

    Sammanfattning : Gender research in archaeology is a complex topic that puzzled scholars for decades. The past 50 years of it has seen a lot of theorizing, heated discussions, and requests for new additions to the archaeological toolkit so that this type of research can get a proper launch. LÄS MER

  3. 3. Historierna i rummet : Utmaningar och möjligheter med flera historiekulturer representerade i multikulturella klassrum samt strategier för bemötandet av dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kornelia Paulander; [2023]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; multikulturella klassrum; strategier i klassrummet; historiedidaktik; Historical-culture; teaching of history; multicultural classrooms; strategies in the classroom; history-didactic;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att analysera historielärares upplevelser av möten med olika historiekulturer i multikulturella klassrum och identifiera att deras didaktiska strategier för att bemöta dessa. Undersökningen utförs i tre steg bestående av en förundersökning, en enkät och sedan två samtalsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. En obeskriflig hiärtats rörelse : havandeskapsdiskussioner i religiös och medicinsk litteratur under 1700-talet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Elsa Crona; [2023]
    Nyckelord :havandeskap; barnafödande; andaktslitteratur; medicinska handböcker; kroppens historia; känslohistoria; obstetrik; medicin; religion; foster; själ; Cristina Charlotta Hiärne; 1700-tal; reproduktionshistoria; History and Archaeology;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore how people in 18th century Sweden understood emotional and bodily experiences of pregnant women. By combining devotional books with manuals for childbirth and obstetrics, the separation of theological and medical perspectives by previous historical research is questioned. LÄS MER

  5. 5. Andra världskriget i läroböcker: Hur olika länder minns och berättar historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Ekeroth; Fabian Rekstad; [2023]
    Nyckelord :Belarus; Foundation; Narratives; National identity; Nation building; Resistance; Russia; Suffering; Ukraine; World War II; Andra världskriget; Belarus; Enande; Lidande; Motstånd; Narrativ; Nationell identitet; Nationsbyggande; Ryssland; Ukraina;

    Sammanfattning : According to Skolverket the aim of history as a subject is to teach the students about different narratives in history. The purpose of this overview is to analyze and compare what earlier research tells us about how World War II is portrayed in textbooks in Russia, Belarus and Ukraine. LÄS MER