Sökning: "makro mikro"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden makro mikro.

  1. 1. ”Vi känner att vi inte kan garantera säkerheten för barnen på förskolan längre.” : En kvalitativ studie om förskollärares berättelser från Förskoleupproret kring varför vissa områden betraktas som mer stressande än andra på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mikaela Wahlgren; Stina Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :stress; förskollärare; #pressatläge; förskoleupproret; utvecklingsekologisk teori; den utvidgade didaktiska triangeln;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares stress. Detta gjordes genom att analysera förskollärares berättelser från Förskoleupproret #pressatläge om hur förskollärares upplevda stress påverkar deras hälsa och den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  2. 2. ”Har vi tid för det eller är de för många?” : Barngruppens storlek och betydelse för förskolans pedagogiska verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexandra Fast; Amanda Oldefors; [2018]
    Nyckelord :barngrupp; barngrupper; förskola; pedagogik; barn; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Barngruppernas storlek i förskolan är ett aktuellt och återkommande ämne, många upplever att grupperna är för stora och att de är för lite personal. Skolverket har tagit fram olika rikt-märken för hur storleken på barngruppen bör se ut. Dessa riktmärken är till för att ge barnen trygg och lärorik förskoleverksamhet. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogens funktion i arbetet med bedömning : ett kunskapsbidrag utifrån specialpedagogers beskrivningar av sitt arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Gagzis; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; kategoriskt perspektiv; relationell kompetens; relationellt perspektiv; specialpedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om specialpedagogers arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken. I arbetet genomförs intervjuer med fyra specialpedagoger som arbetar i olika verksamheter. LÄS MER

  4. 4. Samverkan mellan hem och förskola - ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Malin Jerneck Thell; Carolina Wallberg; [2018]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; samverkan; utvecklingsekologisk teori; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt Jerneck Thell, Malin och Wallberg, Carolina (2017), Samverkan mellan hem och förskola - ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Universitet. LÄS MER

  5. 5. Öletikettens inflytande påkvinnors ölintresse

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Rasmus Öberg; [2017]
    Nyckelord :Beer; Gender; Label; Labeldesign; Etikettdesign; Öletiketter; Ölnormer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka i vilken utsträckning kvinnor påverkas av öletikettens utseende. För att undersöka detta genomfördes en visuell innehållsanalys för att ta fram de vanligaste designelementen från makro- och mikrobryggeriers öletiketter. LÄS MER