Sökning: "makroskopiskt perspektiv"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden makroskopiskt perspektiv.
1. Användandet av digitala verktyg i gymnasiekemi : Digitala verktygs påverkan på kemiämnet utfrån lärar- och elevperspektiv.
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Kemi anses vara ett svårt ämne eftersom elever kan tycka att det är utmanande att förstå ett makroskopiskt respektive ett mikroskopiskt perspektiv och framförallt förstå molekylmodeller med tredimensionell struktur. Olika studier visar på positiva effekter på elevers inlärning när de får använda digitala verktyg såsom simulering, animering med mera eftersom det kan leda till att elever kan skapa en bättre bild av och en ökad förståelse inom kemiämnet. LÄS MER
2. Pedagogiska filmers roll i kemiundervisningen : Hur uttrycks kemins tre perspektiv i pedagogiska filmer i kemiundervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Kemin uppfattas av många som ett svårt ämne att lära ut och att lära sig, eftersom ämnets abstrakta natur gör att den verkar orelaterade till vardagliga upplevelser. Som förklaring till observerbara kemiska förändringar krävs visualisering av fenomen som sker på atomnivå. LÄS MER
3. Kemins tre perspektiv i undervisningenmakroskopiskt, symboliskt och submikroskopiskt : En tematisk analys baserad på semistrukturerade intervjuer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : I den här uppsatsen beskrivs på vilket sätt kemins tre perspektiv(makroskopiskt, submikroskopiskt, symboliskt) förekommer i lärareskemiundervisning.Datainsamlingen gjordes genom semistrukturerade intervjuer med 13 läraresom spelades in och transkriberades. LÄS MER
4. Digitala verktyg inom kemiundervisning : En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares inställning till digitalisering inom kemiundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Kemi anses vara ett abstrakt och svårt ämne att lära sig eftersom elever ofta upplever svårigheter med att analysera utifrån ett makroskopiskt och mikroskopiskt perspektiv. Olika studier visar positiva effekter på elevers inlärning vid användning av digitala verktyg eftersom det leder till att elever kan skapa en bättre förståelse för kemi. LÄS MER
5. 6-9 åringars spontana uppfattningar om fast och flytande materia
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Undersökningens syfte var att öka vår kunskap om hur elever, i åldern 6-9 år, spontant beskriver materieuppbyggnad i fast och flytande form samt vad som händer då fast materia löses i flytande materia. Detta för att vi som pedagoger skall kunna stödja elevers naturvetenskapliga begreppsutveckling. LÄS MER