Sökning: "makrostruktur"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade ordet makrostruktur.
16. Att berätta om mentala tillstånd : hur barn uttrycker karaktärers känslor, tankar och intentioner i narrativer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : Uppsatsen behandlar hur barn uttrycker karaktärers känslor, tankar och intentioner i narrativer genom så kallade mentala tillståndstermer. Syftet med uppsatsen var att studera användningen av mentala tillståndstermer i narrativer av enspråkiga svensktalande barn samt tvåspråkiga svensk- och engelsktalande barn i åldrarna 5;8–7;9 år, och att undersöka om produktionen av mentala tillståndstermer påverkas av barns språk och språkstatus. LÄS MER
17. Barn berättar på svenska och engelska : En explorativ studie om narrativer hos flerspråkiga barn i tidig skolålder
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Att växa upp i en miljö där två eller flera språk talas blir allt vanligare. Dock finns det begränsade kunskaper om hur språket hos flerspråkiga barn med misstänkt språkstörning bör bedömas. Denna studie utforskade den narrativa förmågan hos en grupp flerspråkiga barn i Sverige med typisk språkutveckling. LÄS MER
18. Simultant flerspråkiga barns narrativa förmågor : Referensdata för svensk-engelsktalande barn
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Det saknas logopediskt bedömningsmaterial normerat för flerspråkiga barn, och kunskapen om dessa barns typiska tal- och språkutveckling är begränsad hos logopeder i Sverige. Detta leder till över- och underdiagnostisering av språkstörning. Denna studie syftar till att undersöka svensk-engelsktalande barns narrativer (berättelser). LÄS MER
19. Makrostruktur och kohesion i berättande hos 6-åringar med och utan epilepsi
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : The purpose of this study was to examine the narrative skill of sixyear- olds in terms of macrostructure and cohesion, and its relation to narrative content, auditory attention, auditory short-term memory and three measures of word retrieval. A group comparison of macrostructure and cohesion was also performed between children with and without epilepsy. LÄS MER
20. Dynamic Assessment of the narrative ability in a group of South African preschool children
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Standardized tests are generally based on the norms of the majority population who share the same culture, language and above all, similar prior learning experiences. Because of this, it is problematic for clinicians to use standardized tests when assessing children from culturally and linguistically diverse (CLD) backgrounds. LÄS MER