Sökning: "makt disciplin foucault"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden makt disciplin foucault.

  1. 1. "För jag ska rädda världen" : En diskursanalys om hur hållbarhet framställs i UR:s program för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Iwona Kalinska; Sandra Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; diskursanalys; Foucault; kompetenta barnet; förskola; barnprogram;

    Sammanfattning : Världen står inför hållbarhetsutmaningar som innefattar konflikter, fattigdom och naturkatastrofer. Forskning visar på vikten av att implementera hållbar utveckling som ämne redan i förskolan. Detta för att ge barn förståelse för vad begreppet innebär och hur hållbarhetsutmaningarna kan hanteras. LÄS MER

  2. 2. “Varenda dag, varenda timme, varje ögonblick" : Lydnad, motstånd och myt i den svenska coronapandemin som diskursiv konstruktion

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Sofia Nylander; [2022]
    Nyckelord :rhetoric; Foucault; myth; freedom; power; discipline; discourse; COVID-19; Sweden; retorik; Foucault; myt; frihet; makt; disciplin; diskurs; coronapandemin; Covid-19; Sverige; Dagens Nyheter; Aftonbladet; pressträffar; Stefan Löfven; Magdalena Andersson;

    Sammanfattning : I en retorisk analys av den svenska, diskursiva konstruktionen av coronapandemin, så som den tog form i politisk kommunikation och samhällsopinion, argumenterar jag för att diskursens möjlighet att uppfattas som rationell och saklig i själva verket var högst beroende av en rad mytiska idéer. Dessa idéer kretsade kring en historisk, västerländsk framåtrörelse, en uråldrig kamp mellan ljus och mörker, det dunkla som något hotfullt, synden och botgöringen som vid domen skulle leda folket till frälsning eller lidande, samt det svenska samhällets äkta kärna. LÄS MER

  3. 3. Suveränen & Allmänviljan : Hobbes & Rousseau om politiskt deltagande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Richard Jönsson; [2022]
    Nyckelord :idéanalys; idéhistoria; Jean-Jacques Rousseau; Thomas Hobbes; politisk filosofi;

    Sammanfattning : Debatterna om Hobbes och Rousseaus politiska ståndpunkter är långvariga och välpublicerade. Min ambition i denna mylla har varit att koncentrera mig på en fixerad och konstitutiv fråga, nämligen hur deltagande respektive författare tyckte att folket borde vara i fattandet av politiska beslut - sådana svaren formuleras i Leviathan och The Social Contract. LÄS MER

  4. 4. The Na-kd Truth : En Foucauldiansk diskursanalys av makt, straff och disciplin inom fenomenet bojkottskultur

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Stridh; Kim Esbjörnsson; [2021]
    Nyckelord :cancel culture; online shaming; Foucault; discourse analysis; cyber violence; na-kd; power; subject positions; punishment; discipline; surveillance; Instagram; influencers; bojkottskultur; online skamning; Foucault; diskursanalys; cybervåld; na-kd; makt; subjektspositioner; straff; disciplin; övervakning; Instagram; influerare;

    Sammanfattning : What are the power relations between the fashion company Na-kd, influencers, and the general public? This study problematizes and concretizes the events surrounding the fashion company Na-kd that took place at the end of 2020 and is further discussed as an example of so-called cancel culture. The study explores the cancel culture phenomenon through the theoretical framework of Michel Foucault; including power, punishment, and discipline. LÄS MER

  5. 5. “Med frihet kommer ansvar” - Pedagogers syn på gränser i utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anja Englund; Hannah Westford-Cooke; [2020]
    Nyckelord :Disciplin; Foucault; Förskola; Gränser; Makt; Positionering; Självreglering; Utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka och få större förståelse för hur pedagoger upplever vilka utmaningar som uppstår i en utemiljö, utan fysiska gränser för var barnen får vistas, och vilken betydelse disciplin får inom förskolans ramar. Utgångspunkten för fallstudien var en uteverksamhet med en unik avdelning helt utan inhägnad såsom staket. LÄS MER