Sökning: "makt hierarkier barn"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden makt hierarkier barn.

  1. 1. Genusordningen i Sven Delblancs roman Åminne

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Mats Cederqvist; [2022]
    Nyckelord :Kvinnosyn; maktordning; feminism; textanalys; hermeneutik; psykoanalys; biografiska aspekter; sociologi; personlighetspsykologi; symbolik; kvinnlig gemenskap.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att utifrån ett genusperspektiv påvisa den kvinnosyn som förmedlas i romanen Åminne av Sven Delblanc, den första titeln i Hedebysviten bestående av fyra romaner som skildrar den bygd där författaren växte upp. Huvudmaterialet utgörs av den litterära texten, i någon mån uppmärksammas också biografiska rön om författarens uppväxt med ett komplicerat förhållande till fadern och bevittnande av kvinnomisshandel. LÄS MER

  2. 2. Rummets inflytande på barn : En observationsstudie av barns interaktioner i förskolans rum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ida Ekdahl; Frida Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Barns interaktioner; kamratkultur; makt; rum och plats;

    Sammanfattning : Inom förskolan kan man se hur barns interaktioner blir påverkade av rummet och platsens uppbyggnad (Eriksson Bergström (2013). För att få bättre kunskap kring barns agerande i dessa situationer behövs en fördjupad studie för att kunna förklara och förstå när problem kan uppstå och vilken betydelse som platsen har i sådana situationer. LÄS MER

  3. 3. Lekstrategier för alla barns inkludering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Ollas; Rebecca Mörtsjö; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; lek; kamratkultur; kamratkulturer; hierarki; hierarkier; makt; exkludering; pedagogiska strategier; barnperspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka barns inkludering i lek och de pedagogiska strategierna som används. Studiens metod som används är kvalitativa metoder, som i detta fall är e-post intervjuer med frågeformulär. I dessa intervjuer har 9 förskollärare blivit intervjuade som är verksamma inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av status och hierarkier i barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Roth; [2020]
    Nyckelord :Hierarki; Status; Makt; Samspel; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur fem förskollärare uppfattar begreppen status och hierarkier i barngrupp. Metoden för att samla in empiri är med kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Barnlitteratur ur ett genusperspektiv - "Bete dig som en riktig man, för en gångs skull..."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mona Touman; [2018]
    Nyckelord :litteratur; genus; genusordning; Lasse Maja; textanalys; performativt genus; dikotomi; hierarki; barnböcker;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom att granska tre av de ”mest utlånade barnböckerna” år 2017, som unga barn i 6-9 års ålder läser, genomföra en kritisk ideologianalys samt bildanalys om hur genusordningen och relationer ser ut mellan manliga och kvinnliga karaktärer i böcker samt om hur karaktärernas genus framställs i dem och hur läsaren teoretiskt kan påverkas av det. Böckerna som text- och bildanalysen baseras på är "LasseMajas detektivbyrå” som är skriven av Martin Widmark och illustrerad av Helena Willis. LÄS MER