Sökning: "makt normer"
Visar resultat 16 - 20 av 484 uppsatser innehållade orden makt normer.
16. Leda som lärare. En kvalitativ studie om hur arbetslagsledaren navigerar i utrymmet mellan skolledning och kolleger
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur fem arbetslagsledare (mellanledare) upplever att leda sina lärarkolleger utan att vara deras chef. Studien avser också fånga hur arbetslagsledare erfar att verka i fältet mellan skolledning och lärarlag. LÄS MER
17. Maskinoperatörers upplevelser av konformitet på ett industriföretag i Sverige
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : I dagens samhälle påverkar och påverkas vi ofta av sociala normer och konformitet. I arbetsplatskontexter har det blivit vanligt att individer konformerar sig till andra individer eller grupper. LÄS MER
18. "Sätt dig ordentligt och ät din pasta!" : En kvalitativ observationsstudie om pedagogers makthandlingar ochnormskapande under måltiden i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka förskolans måltidssituation ur ettnormkritiskt perspektiv. Studien har genomförts med hjälp av observationer för att få syn påpedagogers faktiska agerande. LÄS MER
19. De yngsta barnens delaktighet och inflytande : I förhållande till förskollärares olika förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med en poststrukturell ansats, där syftet var att undersöka hur förskollärares pedagogiska förhållningssätt påverkar de yngsta barnens möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolan, samt hur förskollärare tolkar begreppen delaktighet respektive inflytande. Åtta semistrukturerade intervjuer utfördes med förskollärare, där resultatet analyserades med utgångspunkt från ett poststrukturellt teoretiskt perspektiv och centrala begrepp inom teorin. LÄS MER
20. ”Från att knappt ta sig igenom kurserna till att lyssna och hänga med i allting” : Hur Jönköping University kommunicerar tillgängligheten till talböcker - påverkar det hur studenter med läsnedsättningar upplever tillgången?
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : För studenter på universitet och högskolor med funktionsnedsättningar i form av lässvårigheter, såsom till exempel dyslexi och ADHD, kan tillgången till kurslitteratur i form av talböcker innebära att de får samma möjlighet som övriga studenter att delta fullt ut i studierna och slutföra sina studier. I Sverige har studenter med funktionsnedsättningar på universitet och högskolor rätt till särskilt stöd under studierna, såsom att få kurslitteratur inläst i talboksformat. LÄS MER