Sökning: "makt och styrning."

Visar resultat 11 - 15 av 172 uppsatser innehållade orden makt och styrning..

  1. 11. Rektorers perspektiv på fritidslärarnas uppdrag och planeringstid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Fllorent Krasniqi; Ervin Dubicanac; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; makt; planeringstid; ramfaktorer; rektorers perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur rektorer resonerar kring fritidslärarnas planeringstid och uppdrag. Ett ytterligare intresseområde i studien är att få en uppfattning av hur rektorer uppfattar hur fritidslärarna kan få förutsättningar till att kunna genomföra sin planeringstid för fritidshemmets uppdrag. LÄS MER

  2. 12. Medias roll i förändringen av offentlig sektors styrfilosofi : En studie på hur tillitsbaserad styrning och ledning konstrueras i svenska nyhetstidningar

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Sandra Persson; Lena Rengmyr; [2023]
    Nyckelord :Trust-based governance and management; media; power; discourse; organization; public sector; governance philosophy; Tillitsbaserad styrning och ledning; media; makt; diskurs; organisering; offentlig sektor; styrfilosofi;

    Sammanfattning : Media är en av de aktörer som drivit på debatten kring tillitsbaserad styrning och ledning. Efter Tillitsdelegationens slutbetänkande har debatten fortsatt i media. Syftet med denna studie är att undersöka medias roll i konstruktionen av diskursen kring tillitsbaserad styrning och ledning, samt undersöka hur diskursen konstrueras. LÄS MER

  3. 13. Att sätta barnet på pränt : En kvalitativ intervjustudie om fem förskollärares resonemang om hur de beskriver barn i dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fanny Anderslars; Mathilda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Subjektskapande; dokumentation; bedömning; förskola; makt; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka medvetenhet om och synliggöra på vilka olika sätt förskollärare resonerar om hur de beskriver barn i relation till skriftlig dokumentation som genomförs i förskolan. Studiens metod är kvalitativa intervjuer där vi lyfter fem förskollärares skildringar om hur de formulerar sina beskrivningar av barn i skriftlig dokumentation. LÄS MER

  4. 14. Barns inflytande i en vuxenstyrd utbildning : Förskollärares resonemang om sitt tolkningsföreträde i relation till Barnkonventionen artikel 12

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Helena Nortjé; Ida Sivertsson; [2022]
    Nyckelord :förskola; barnkonventionen; barns inflytande; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om hur barn bör ha inflytande i en utbildning som planeras och styrs av vuxna. Våra frågeställningar utgår från att vuxna alltid har tolkningsföreträde gentemot barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 15. ”Varje individ i en grupp är en pusselbit" : en diskursanalys av förskollärares syn på inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Cornelia Miftari; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares föreställningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Frågeställningarna i studien lyder på vilket sätt beskriver förskollärare sina föreställningar om inkludering? och på vilket sätt beskriver förskollärare inkludering utifrån ett praktiskt görande i förskolan? Studien är baserad på en Foucaltinspirerad diskursteori där regelsystem och makt är centrala utgångspunkter och i vilken kunskap legitimeras eller illegitimeras utifrån dessa maktpositioner och regelsystem. LÄS MER