Sökning: "maktpositioner barn"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden maktpositioner barn.

  1. 1. Barns maktpositioneringar i den fria leken : En kvalitativstudie i hur barn använder makt, motstånd och normer i den fria leken inomhus.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Lindh; Beatrice Karlsson; [2024]
    Nyckelord :power; free play; positions; material; toys; over ordered power and lower power.; Makt; fri lek; positioneringar; material; leksaker; över och underordnad makt;

    Sammanfattning : Studiens syfte och frågeställningar är för att bidra med en ökad insikt om uppkomsten av maktpositioneringar i barns fria lek inomhus. Studien vill också ge en insikt om material har en påverkan när det kommer till barns makt i den fria leken inomhus. För att kunna få empiri kommer vi att använda oss av deltagande observationer. LÄS MER

  2. 2. "Hur ska jag få dom att förstå?" : En kvalitativ studie om socialsekreterares beskrivningar av föräldrar med en intellektuell funktionsnedsättning och deras föräldraförmåga

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Malin Rehn; Shoayb Ibrahimi; [2023]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning IF ; Föräldraskap; Föräldraförmåga; Socialtjänst; Socialsekreterare; Föreställningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka socialsekreterares föreställningar av föräldrar meden intellektuell funktionsnedsättning (IF) och deras föräldraförmåga, samt koppla detta till socialsekreterarnas beskrivningar av stödinsatser för deras föräldraskap. Studien bygger på genomförandet av sex semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare i Sverige som jobbar eller har jobbat på enheten Barn och ungdom (BoU) inom Socialtjänsten. LÄS MER

  3. 3. Ensam eller gemensam vårdnad - intressen och argumentation: En analys av rättsutvecklingen på vårdnadsområdet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sabina Wahlbeck; [2022-08-16]
    Nyckelord :Vårdnad; Vårdnadshavare; Rättsutveckling; Förälder; Barn; Föräldrabalken; Rättssociologi; Konflikt; Makt; Primär omsorgsförälder; Sekundär omsorgsförälder;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker rättsutvecklingen kring föräldrars vårdnadshavarskap för barn. Fokus ligger på domstolens bedömning av vårdnadsform när föräldrar tvistar om vårdnaden och undersökningen tar avstamp i den regel som idag finns i föräldrabalken 6 kap. 5 §. LÄS MER

  4. 4. ”Varje individ i en grupp är en pusselbit" : en diskursanalys av förskollärares syn på inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Cornelia Miftari; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares föreställningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Frågeställningarna i studien lyder på vilket sätt beskriver förskollärare sina föreställningar om inkludering? och på vilket sätt beskriver förskollärare inkludering utifrån ett praktiskt görande i förskolan? Studien är baserad på en Foucaltinspirerad diskursteori där regelsystem och makt är centrala utgångspunkter och i vilken kunskap legitimeras eller illegitimeras utifrån dessa maktpositioner och regelsystem. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande i förskolans planerade undervisning : En kvalitativ studie som synliggör förskollärares perspektiv på möjliggörande av barns inflytande i planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Drugge; Hanna Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Barns inflytande; Planerad undervisning; Förskollärare; Socialkonstruktionism; Bernsteins teori; Maktpositioner; Klassifikation; Inramning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur maktpositioner som kommer till uttryck i förskollärares berättelser om barns inflytande får betydelse i planerad undervisning. Följande forskningsfrågor har utformats baserat på studiens syfte: Hur talar förskollärare kring sitt arbete med barns inflytande i planerad undervisning? samt Hur konstruerar förskollärare barns inflytande och hur förstås det med utgångspunkt i klassifikation samt inramning? Studien tar avstamp i socialkonstruktionism samt Bernsteins teori om makt och kontroll. LÄS MER