Sökning: "maktpositioner i förskolan"

Visar resultat 11 - 12 av 12 uppsatser innehållade orden maktpositioner i förskolan.

  1. 11. Kamratkulturer i förskolan : En observationsstudie av några leksituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Helen Murelius; [2010]
    Nyckelord :Pre-school; Peer cultures; Acess play; Excluding play; Förskola; Kamratkultur; Tillträde lek; Uteslutning lek;

    Sammanfattning : Abstract In this essay, I have performed a study on peer cultures and how these peer cultures are expressed in a group of pre-school children. My questions are as following: What positions/power positions can be seen in children’s play, and how will these be expressed? How do the children gain access to play? How do children act when they want to exclude other children? In order to understand this I have chosen to do observations as a method. LÄS MER

  2. 12. ”Det är jag som bestämmer!” En studie om förskolebarns kamratrelationer i leken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Eva Isakas; Karolina Jensen; [2009]
    Nyckelord :kamratrelationer; social lek; barn; förskola; makt; utanförskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: I den sociala leken använder barnen sig av olika förhållningssätt till sina kamrater. Inom leken skapar barnen kamratrelationer som även kan präglas av makt och utanförskap. Barns lek, kamratrelationer, makt och utanförskap är delar som behandlas i avsnittet bakgrund.Syfte: Stor del av barnens vardag spenderas i förskolan. LÄS MER