Sökning: "maktpositioner i förskolan"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden maktpositioner i förskolan.
6. …så då bestämmer jag! : Lekens makt, positioner och genus i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Överallt i vår omgivning möts vi av makt av olika slag. Människor både tar och ger makt och fördelar den mellan sig. Redan i tidig ålder utövar barn makt och förhåller sig till genus. Både makt och genus är intressanta ämnen att undersöka i förskolan. LÄS MER
7. Samling i förskolan – ett komplext uppdrag : - Förskollärares föreställningar kring samlingens form och innehåll.
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att kritiskt granska förskolans samling utifrån barns möjlighet till inflytande och delaktighet. Försök till att synliggöra vilka eventuella maktpositioner och normer som kan kopplas till samlingen kommer att göras. LÄS MER
8. Förskolebarns fria lek och kommunikation ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Szabo, Victoria och Christiansson, Linus (2014). Förskolebarns fria lek ochkommunikation ur ett genusperspektiv. Malmö högskola: LärarutbildningenDet här arbetet syftar till att få en ökad förståelse kring förskolebarns lek ochkommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv. LÄS MER
9. ”FÅR JAG VA MED?” : En observationsstudie av hur barn inkluderas och exkluderas i den fria leken på förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på olika sätt som barn inkluderas och exkluderas i den fria leken på förskolan. Leken är viktig eftersom den hjälper barn i deras utveckling och lärande, något som läroplanen för förskolan (Utbildningsdepartementet, 2010) lyfter fram. LÄS MER
10. "Det är pojkar överallt!" : En studie om genus och maktpositioner i barnens fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur barn på förskolan upplever maktpositioner och roller i den fria leken med fokus på genus. Vi ville se om de rådande föreställningar som finns kring hur pojkar respektive flickor förväntas vara stämmer, då pojkar framställs som att ta mycket plats medan flickor kliver åt sidan. LÄS MER