Sökning: "maktskifte"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet maktskifte.

  1. 1. HOMOSOCIALITET PÅ FLASHBACK - En kritisk diskursanalys om mäns inkluderings- och exkluderingsprocesser inom MGTOW-rörelsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Susanna Elmén Berg; [2023-02-17]
    Nyckelord :Flashback; genus; hegemonisk maskulinitet; homosocialitet; MGTOW;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att undersöka och problematisera hur homosocialitet manifesteras via distanseringar till kvinnor och misogyna diskurser inom MGTOW-rörelsen på det svenska diskussionsforumet Flashback. Studiens frågeställningar lyder: Vilka maskuliniteter konstrueras och eftersträvas i inkluderingsprocessen och vilka gör inte det? Hur används hat och distans till kvinnor som gemensamhetsskapande för männen? Vilka strategier synliggörs på forumet för att männen ska kunna återfå en maktposition? Metod och material: Studien har en kvalitativ ansats där Faircloughs kritiska diskursanalys och den tredimensionella modellen utgjorde studiens analysmetod. LÄS MER

  2. 2. Implementation of Artificial Intelligence in Project Management and effect in working personnel : Literature Review and Case Studies in Athens, Greece and Stockholm, Sweden.

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Panteleimon Kelepouris; [2023]
    Nyckelord :AI implementation; Project management; Working personnel; Ethical considerations; Power Shift; Training and Support; AI-implementering; Projektledning; Arbetspersonal; Etiska överväganden; Maktskifte Utbildning och Support.;

    Sammanfattning : This thesis projct examines the implementation of Artificial Intelligence (AI) in Project Management, focusing on its impact on the working personnel. AI has the potential to improve management processes, increase efficiency, and enhance decision-making. LÄS MER

  3. 3. Påverkar ett maktskifte? : En analys av den lokala miljö-och klimatpolitiken i Norrköping

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Josefin Adamsson; Linnea Malm; [2023]
    Nyckelord :Maktskifte; miljö-och klimatpolitik; Norrköping; politiska motsättningar;

    Sammanfattning : The previous year there was a change of power in Norrköping, where the Borgerlig samverkan consisting of the Moderates, the Christian Democrats and the Liberals took over from Kvartetten, in other words the Social Democrats, the Center Party, the Liberals and the Christian Democrats. The purpose of this study is both to explore disagreements within the local environmental and climate policy among the parties in Norrköping as well as to investigate how the change of power affects the local environmental and climate policy. LÄS MER

  4. 4. Kritik mot modeföretag : En studie om hur negativ kritik på sociala medier påverkar konsumenters inställning till modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Marianne Vixilia Salenius; Julia Olofsson; Andrea Sjögren; [2022]
    Nyckelord :Social media; word-of-mouth; consumer attitude; criticism; loyalty; Sociala medier; word-of-mouth; konsumentinställning; kritik; lojalitet;

    Sammanfattning : Sociala mediers framskridande har förändrat hur vi ser på världen och hur samhället ser ut. I samband med att användningen av sociala medier har ökat har även kritiken riktad mot modeföretag ökat. LÄS MER

  5. 5. ”I betalt samarbete med…” : En språkvetenskaplig studie om influencers reklam på sociala medier, parasociala relationer, identiteter och värderingar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Ida Barck; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Influencer; Marketing; Influencer Marketing; Multimodal analysis; Visual grammar; Social semiotic; Appraisal theory; Instagram; Influencer; Marknadsföring; Systemiskt funktionell grammatik; SFG; Socialsemiotik; Appraisal;

    Sammanfattning : Samtidens reklam har i takt med digitaliseringens utveckling nått ett maktskifte. En populär marknadsföringsstrategi i den nutida reklamen som växer explosionsartat och omsätter miljarder är att använda influencer marketing för att nå ut till sin målgrupp. LÄS MER