Sökning: "maktteori förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden maktteori förskola.

  1. 1. Barns inflytande i undervisningen på förskolan : En kvalitativ videoobservationsstudie om hur pedagogers maktutövning kan bidra till barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Eriksson; Amalia Månsson; [2023]
    Nyckelord :Barns inflytande; maktrelationer; förskola; Michel Foucaults maktteori; videoobservationer;

    Sammanfattning : I detta examensarbete var syftet att undersöka hur maktutövning i både planerad och spontan undervisning går till på förskolan, samt om och när barn får möjlighet till inflytande i den studerade undervisningen. I denna kvalitativa studie genomfördes videoobservationer av vardagliga situationer i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Den friska luften : En studie om förskollärares syn på sambandet mellan utomhusmiljön, hälsa och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Muzzini; Liselotte Nissen; [2022]
    Nyckelord :Förskollärarens förhållningssätt; utomhusmiljö; makt; hälsa; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Under vår utbildning till förskollärare på Malmö Universitet har vi haft möjlighet till verksamhetsförlagd utbildning samt arbetat inom professionen. Vi har båda skapat oss ett bredare intresse inom förskolans utomhusmiljö och fysiska aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. “Kompetens och attityd kring digitalaverktyg i svenska förskolor” : En studie om förskollärares förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefin Sjölen; [2022]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; attityder; maktperspektiv; digitala verktyg; förskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagogers attityder kring de digitala verktygen i förskolan påverkar deras egen kompetens. Så att de på ett adekvat sätt kan bidra till barnens utveckling och lärande via digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. "Näpp, jag brukar göra så här" : Barns subjektskapande påverkas av vad som sägs och görs samt av rådande normer i påklädnadssituationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Christoffersson; Therése Hansson Hansson; [2022]
    Nyckelord :Children; preschool; preschool teacher; control; positioning; clothing; subject creation; hall; everyday routine; Barn; förskola; förskollärare; makt; positionering; påklädnad; relationer; subjektskapande; tambur; vardaglig rutin;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om att studera positioneringar mellan barn och vuxna och mellan barn-barn som utspelas i förskolans tambur vid påklädning och hur detta påverkar barns subjektskapande. Studien fokuserar även på vilket sätt atmosfären och de rådande normerna i tamburen påverkar barns subjektskapande. LÄS MER

  5. 5. “Fröken styr samlingen” : En kvalitativ studie om samlingens syfte i förskolan och vem som styr den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lovisa Lindqvist Fant; Chrissie Roslin; [2022]
    Nyckelord :Förskola; samling; lärande; pedagog; pedagogik;

    Sammanfattning : Samling är något som förekommer regelbundet på de flesta förskolor. Forskning om samling har dock inte gjorts under de senaste åren. Mot den bakgrunden avser föreliggande uppsats att undersöka det pedagogiska syftet med samlingen i förskolan, genom att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar samt hur förskolebarn ser på samling. LÄS MER