Sökning: "maktutövning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden maktutövning i skolan.

  1. 1. Ondskans makt : En foucauldiansk textanalys av Jan Guillous Ondskan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Elisabeth Andréasson; Julia Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Litteraturstudie; internatskolor; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Bakgrund Jan Guillous Ondskan, utspelar sig i 50-talets Sverige och är inte bara en berättelse om Erik och hans liv på internatskolan Stjärnsberg, det är också en berättelse om makt. Både skolan som institution och karaktärernas handlande genomsyras av systematisk maktutövning och kontroll. LÄS MER

  2. 2. Könsidentitet och heteronormens maktutövande tendenser : En analys av två fokusgruppsdiskussioner med lärare i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tilja Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Hbtqi-personer; normkritik; elever; kränkande behandling; norm; konsidentitet; heteronorm; maktutövning; könsidentitetsutveckling; könsöverskridande identitet; sexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar normer om könsidentitet i skolan. Syftet är också att undersöka hur heteronormen framstår i lärares tal om kränkande uttalanden. Studien har använt en kvalitativ metod, där det empiriska materialet samlats in genom fokusgruppsdiskussioner. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering inom fritidshemmet : En intervjustudie om fritidspedagogers syn på smågruffandet i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Matteus Varli; [2019]
    Nyckelord :Conflict management; youth leisure centre; exercise of power; Foucault; qualitative method; Konflikthantering; fritidshem; maktutövning; Foucault; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : This study is about conflicts – or rather the hassle and fuss – that occur between students in a leisure center and assumes how the teachers who works at the center and that I interviewed experience this, and what approaches they choose when dealing with these types of conflicts. The study has a phenomenological approach and is based on a qualitative method with semistructure interviews. LÄS MER

  4. 4. Tintin och Den Porträtterade Icke-Demokratin : Tecknade serier som en kulturhistoriskt källa eller komplement till undervisning inom historia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Christian Egelström; [2018]
    Nyckelord :Tecknade serier; serieböcker; ledarskap; diktatur; icke-demokratiska uttryck; förtryck; Tintin; Hergé; Michael F. Scholz;

    Sammanfattning : Användningen av serietidningar inom historisk forskning har ökat och kan jämföras med romaner, fiktion, filmer och affischer. Michael F. Scholz, en tysk professor i modern och samtida historia, har lyft flera argument för att använda serietidningar inom modern historia. LÄS MER

  5. 5. Relationell makt i skolan : En studie av elevers maktutövning på lärare i undervisning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Andreas Johansson; Emma Norenäs; [2017]
    Nyckelord :Foucault; Maktrelationer; Lärare; Elev;

    Sammanfattning : Läraren behöver förhålla sig till många olika aktörer, lagar och regler i sin yrkesutövning. Samtidigt ska läraren bedriva lektioner där relationen till eleverna blir viktiga. Alla relationer innehåller utövning av makt och således också relationen mellan elev och lärare i klassrummet. LÄS MER