Sökning: "malin almqvist"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden malin almqvist.

  1. 1. Moderaternas Tomas Tobé & Vänsterpartiets Malin Björks förhållningssätt till partiernas valmanifest inför Europaparlamentsvalet 2019

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Elisabeth Schor Radeborn; Filip Carl David Almqvist; [2021]
    Nyckelord :Statsvetenskap; Frontex; Moderaterna; Vänsterpartiet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Studiens frågeställning bygger på syftet att undersöka om det finns ett samband mellan hur en moderat och en vänsterpartistisk EU-parlamentariker uttalar sig i frågan om Frontex och EU:s gränskontroll gentemot vad som står i deras valmanifest till Europaparlamentsvalet 2019. För att få ett så bra underlag som möjligt till att besvara frågeställningen används en jämförande kvalitativ innehållsanalys för att analysera de två olika valmanifesten och fem olika debattartiklar skrivna av Vänsterpartiets europaparlamentariker Malin Björk och Moderaternas europaparlamentariker Tomas Tobé. LÄS MER

  2. 2. ”Det är lite svårt att sätta fingret på, kan jag tycka…” : -Komplexiteten i att tolka begreppen i skolans stödnivåer samt hur det påverkar likvärdigheten.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Malin Almqvist; Ingela Wik; [2021]
    Nyckelord :Extra anpassningar; Ledning och stimulans; Likvärdig utbildning; Stödnivåer; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : Enligt läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet 2011 (Lgr11 2019) är skolans uppdrag att ge alla elever det stöd och de anpassningar som krävs för att eleven ska utvecklas och ges förutsättningar för fortsatt lärande. I arbetet med att forma skoldagen för elever i behov av stöd möter skolpersonal olika begrepp i styrdokumenten som ska tolkas och sedan realiseras i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Hur upptäcker lärare elever i läs- och skrivsvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alice Strömberg; Malin Almqvist; [2018]
    Nyckelord :insatser för läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; kartläggning; fonologiska svårigheter; förebyggande insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några lärare upptäcker läs- och skrivsvårigheter, samt vilka insatser som görs vid misstanke om eller redan konstaterade läs- och skrivsvårigheter. Syftet är även att undersöka om vårdnadshavare lyfter sin oro om att deras barn misstänks vara i läs-och skrivsvårigheter och hur man som lärare handskas med deras oro. LÄS MER

  4. 4. Skiljer sig den ekonomiska avkastningen på utbildning beroende på klassbakgrund? Och i sådana fall hur? : En kvantitativ studie om hur individens ekonomiska avkastning beror på föräldrarnas klassbakgrund

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Almqvist; Emma Forslin; [2017]
    Nyckelord :Ekonomisk avkastning; klassbakgrund; utbildningsnivå; social mobilitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om föräldrars klassbakgrund påverkar barnens ekonomiska avkastning givet att individerna har samma utbildningsnivå. Datamaterial från Levnadsundersökningen (LNU) 2010 används för att genomföra en kvantitativ analys baserad på svar från 2574 respondenter. LÄS MER

  5. 5. "Blir jag verkligen inkluderad?" : En kvalitativ studie om hur nyanlända elever inkluderas i den svenska skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alice Strömberg; Malin Almqvist; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända elever; förberedelseklass; inkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte med studien är att undersöka hur några pedagoger ser på undervisningen i förberedelseklass och hur övergången till ordinarie klass bedrivs. Syftet är även att undersöka hur några pedagoger arbetar med att inkludera de nyanlända eleverna i lärandemiljön, samt om det upplevs finnas några kunskapsmässiga och sociala skillnader mellan nyanlända pojkar och flickor. LÄS MER