Sökning: "malin román"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden malin román.

  1. 1. Kliv ner från din höga häst! : En skönlitterär analys av Jean-Claude Mourlevats roman Jefferson (2021) i relation till skolans värdegrundsarbete med fokus på dess miljöperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Oskar Lindahl Magro; [2023]
    Nyckelord :Jefferson; didactic potential; value-based work; school; anthropocentrism; literature; narrative imagination; alienation; environment; human; animal; Jefferson; didaktisk potential; värdegrundsarbete; skola; antropocentrism; litteratur; narrativ fantasi; främmandegöring; miljö; människa; djur;

    Sammanfattning : Given the global climate crisis and the ubiquitous use of literature in Swedish upper secondary schools to raise various values-based issues, this essay examines the didactic potential of Jefferson and how to utilize the novel's aforementioned potential in relation to value-based work in a classroom context. Special emphasis has been invested on the environmental aspect of the value-based work, more precisely: how the relationship between humans and animals affects the environment and how this relationship can be problematized by using Jefferson in the Swedish subject classroom. LÄS MER

  2. 2. Snart fanns det ju ingenstans att ta vägen : En ekokritisk undersökning av landskap och sorg i Birgitta Lillpers Om du fick tänka dig ett hem (2010)

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Hedenäs Malin; [2023]
    Nyckelord :Birgitta Lillpers; affective ecocriticism; climate grief; ecological grief; solastalgia; Birgitta Lillpers; Om du fick tänka dig ett hem; affektiv ekokritik; klimatsorg; ekologisk sorg; solastalgi;

    Sammanfattning : In this thesis called “Soon there was nowhere to go”, I investigate how relations between environments, landscapes and emotions are shaped in Birgitta Lillpers’ novel Om du fick tänka dig ett hem (If you could think of a home) (2010). I do this by looking at how landscapes are expressed in the novel and how the human bodies who live in this landscapes answers to their surroundings. LÄS MER

  3. 3. Härdens Bruk Och Olika Betydelser : En undersökning av härdar och kokgropar frånyngre bronsålder och äldre järnålder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Malin Hansson; [2022]
    Nyckelord :Hearths; Cooking pits; Bronze Age; Culture; Ritual; Ceremony;

    Sammanfattning : Hearths and cooking pits are common remains from the Bronze Age. It is a trace of human activity possibly over a short or sometimes a longer period of time. Settlement, cooking and crafts are what we associate them with, but these remains have an underestimated potential to tell us more about the people who used them. LÄS MER

  4. 4. Från papper till filmduk : En multimodal kritisk diskursanalys med fokus på närläsning av En man som heter Ove i två medieformat

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jenny Tonlycke Palmqvist; Malin Karlbrink; [2021]
    Nyckelord :Adaptation; MCDA; narrativ; roman; film; manlighet; En man som heter Ove;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras berättartekniken i romanen En man som heter Ove (2012)skriven av Fredrik Backman samt i filmadaptationen En man som heter Ove (2015),regisserad och manusförfattad av Hannes Holm. Vi analyserar även centralaförändringar dem emellan. LÄS MER

  5. 5. Trubbel-Tove på utflykt : Ett didaktiskt arbetsmaterial för värdegrundsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Anna Ilesanmi; Malin Román; [2020]
    Nyckelord :Bilderbok; Delaktighet; Demokrati; Dilemman; Förskola; Inflytande; Konflikter; Lärarhandledning; Solidaritet; Värdegrund; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Förskolan är en naturlig plats för barns begynnande demokratiska lärande då den representerar barnens samhälle. Vårt arbete tar tillvara på den potentialen och syftar till att ge förskollärare ett verktyg för värdegrundsarbete både i barngruppen och personalgruppen. LÄS MER