Sökning: "malin vikström"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden malin vikström.

  1. 1. Hotas de svenska folkbiblioteken? : Intervjustudie om bibliotekschefers syn på hot mot folkbiblioteken

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Wallin; Martin Vikström; [2021]
    Nyckelord :Folkbibliotek; utmaningar; hot; nyinstitutionell teori; institution; bibliotekschef;

    Sammanfattning : Are the public libraries as an institution threatened in any way? In this study six library managers have been interviewed to investigate whether they perceive any forms of threats towards public libraries in Sweden. The study is based on Katarina Michnik's research on threats (2014) where she sent a questionnaire to all library managers in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Lärplattan som ett digitalt undervisningsverktyg : Förskollärares attityder kring digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Camilla Skoglund; Malin Vikström; [2020]
    Nyckelord :Lärplatta; digital kompetens; undervisning; barns språkutveckling; förskollärare;

    Sammanfattning : Ett förnyande av förskolans läroplan (Skolverket, 2018) där begreppen undervisning och digital kompetens skrevs in och förtydligades ledde oss till frågor om vad kan det innebära att arbeta med digitala verktyg i förskolan och hur den nya digitala tekniken tas emot av förskollärare. Denna studie undersöker förskollärares attityder till digitala verktyg som en del av förskolans undervisning och om förskollärares ålder påverkar inställningen till de digitala verktygen. LÄS MER

  3. 3. Pedagoger reflekterar över användningen av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Persson; Malin Vikström; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskola; barn i behov av särskilt stöd; kompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter av att använda eller att avstå från att använda digitala verktyg på en förskola i mellansverige. Fyra pedagoger har observerats och intervjuats där deras reflektioner bidrog till ett resultat som synliggör tre stycken teman: Vad styr vilka verktyg som ska användas. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur ur ett regnbågsperspektiv : Lärares val av högläsningsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Malin Vikström; [2016]
    Nyckelord :heteronorm; högläsning; genus; regnbågsperspektiv; läsförståelse;

    Sammanfattning : Detta arbete behandlar ämnet högläsning och skönlitteratur ur ett regnbågsperspektiv med specifik inriktning på lärares val av högläsningsböcker. Arbetet har även haft ett bisyfte att undersöka barns läsförståelse och hur deras utveckling av läsförståelse kan kopplas ihop med när de knäckte läskoden. LÄS MER

  5. 5. Bara det som lyser genom porerna - En kroppsnarratologisk studie av Malin Kiveläs "Du eller aldrig"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Ylva Vikström; [2014-04-08]
    Nyckelord :Litteraturvetenskap; Comparative Literature; Malin Kivelä; Du eller aldrig; kroppslig narratologi; posthumanism; Queer fenomenologi; finlandssvensk litteratur; Corporeal Narratology; Posthumanism; Queer Phenomenology; Finland-Swedish Prose;

    Sammanfattning : In Malin Kivelä’s novel Du eller aldrig (2006) the reader experiences the world through the body of Aija, the narrator; a middle aged woman living in Helsinki. Aija has no family or other social relations. Hers is a life of strict routine: she spends her time reading, cleaning and studying snowflakes. LÄS MER