Sökning: "mallar -litteraturstudie"

Visar resultat 16 - 20 av 237 uppsatser innehållade orden mallar -litteraturstudie.

  1. 16. Identifiering av UNO-kort : En jämförelse av bildigenkänningstekniker

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för datavetenskap och samhällsbyggnad

    Författare :Yousif Al-Asadi; Jennifer Streit; [2023]
    Nyckelord :Image recognition; CNN; TM; KNN; UNO; YOLOv5; Bildigenkänning; CNN; TM; KNN; UNO; YOLOv5;

    Sammanfattning : Att spela sällskapsspelet UNO är en typ av umgängesform där målet är att trivas. EnUNO-kortlek har 5 olika färger (blå, röd, grön, gul och joker) och olika symboler.Detta kan vara frustrerande för en person med nedsatt färgseende att delta, då enstor andel av spelet är beroende av att identifiera färgen på varje kort. LÄS MER

  2. 17. Predictive MR Image Generation for Alzheimer’s Disease and Normal Aging Using Diffeomorphic Registration

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yuqi Zheng; [2023]
    Nyckelord :Medical Image Generation; Brain Aging; Diffeomorphic Registration; AlzheimerŠs Disease; Medicinsk bildgenerering; Åldrande av hjärnan; DiffeomorĄsk registrering; Alzheimers sjukdom;

    Sammanfattning : Alzheimer´s Disease (AD) is the most prevalent cause of dementia, signifying a progressive and degenerative brain disorder that causes cognitive function deterioration including memory loss, communication difficulties, impaired judgment, and changes in behavior and personality. Compared to normal aging, AD introduces more profound cognitive impairments and brain morphology changes. LÄS MER

  3. 18. Det kreativa skrivandets eventuella återkomst : En kvalitativ intervjustudie om tio svensklärares syn på kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Frida Källström; Julia Götlund Farag; [2023]
    Nyckelord :kreativt skrivande; skrivundervisning; svenskämnet; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att undersöka svensklärares syn på kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne mot bakgrund av att det ligger som förslag att implementeras i ämnesplanen i samband med ämnesbetygsreformen 2025. Frågeställningarna ämnar undersöka tio lärares attityder till kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne samt vad de anser om att eventuellt införa kreativt skrivande i kommande ämnesplan för svenskämnet. LÄS MER

  4. 19. Utvecklingen av Underhållsprogram framtagna för Underhållsplanering av byggnader

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :Martin Svensson; [2023]
    Nyckelord :Underhållsprogram Underhållsplan Byggnation Underhåll Maintenance Maintenance plan Maintenance program Building engineering Drift Programs for buildings; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The purpose of this report was to investigate and to some extent resolve the problems with maintenance programs. There were 3 aims in this report and these were what problems the users experience with maintenance programs were going to be enlightened, that the problems were going to be solved and what maintenance programs are used for today and what they will be used for in the future were to be investigated. LÄS MER

  5. 20. En kvalitativ studie om utredningarinför extra anpassningar eller särskilt stöd : -Beskrivningar av den problematiska eleven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Nina Berge; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; utredning; diskursanalys; specialpedagogiska perspektiv; anpassningar och stöd;

    Sammanfattning : Skolan har dubbla funktioner, eleverna ska få utvecklas i sin takt efter sina förutsättningar ochbehov samtidigt som alla elever ska nå minst E i slutbetyg. De elever som har svårt att nåkunskapsmålen ska erbjudas specialpedagogiska anpassningar och/eller särskilt stöd. LÄS MER