Sökning: "malmö högskola jämställdhet på förskola"
Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden malmö högskola jämställdhet på förskola.
16. Pedagogers bemötande av flickor och pojkar i förskolan ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att ta reda på hur pedagoger på två förskolor bemöter flickor respektive pojkar ur ett genusperspektiv. Ett ytterligare syfte har varit att sedan ställa detta emot den nya läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (lpfö98). LÄS MER
17. Vad vill du bli, flicka eller pojke? En genusstudie på en förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vi har genomfört en studie på en specifik förskoleavdelning där vi undersökte hurpedagogerna på avdelningen interagerar med flickor respektive pojkar. Vårt syfte medstudien var att se om pedagogernas arbete bygger på särskilda genusnormer ochgenusvärderingar, och hur dessa i så fall kommer till uttryck. LÄS MER
18. Genusmedvetenhet i en förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar pedagogers sätt att arbeta med genus och jämställdhet i en förskola i förhållande till läroplanen. Studiens syfte är att beskriva hur pedagoger verksamma på en förskoleavdelning organiserar genusuppdraget i relation till läroplanen. LÄS MER
19. Att arbeta med genus i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Genus och jämställdhet är områden som finns inskrivet i Läroplan för förskolan, Lpfö 98, reviderad 2010. Således ligger det i förskolans uppdrag att på ett eller annat sätt implementera detta i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER
20. Genusmedvetenhet i en förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Abstract Billing, Nanette och Reinholdsson, Madeleine (2011). Genusmedvetenhet I en förskola: en studie om pedagogers genusarbete i förhållande till läroplanen.Malmö Högskola: Lärarutbildningen Detta examensarbete behandlar pedagogers sätt att arbeta med genus och jämställdhet i en förskola i förhållande till läroplanen. LÄS MER