Sökning: "malmö högskola jämställdhet på förskola"
Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden malmö högskola jämställdhet på förskola.
21. Att motverka stereotypa könsmönster – jämställdhetsarbete i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar pedagogers arbete i förskolan ur ett jämställdhetsperspektiv, hur de motverkar stereotypa könsroller och könsmönster i sin verksamhet. En av anledningarna till att jag valt detta ämne är att jag fått höra att män i förskolan får akta sig för att förstärka de stereotypa könsmönster som finns, vilket ökade mitt intresse för vad som kan förstärka och vad som kan motverka stereotypa könsmönster. LÄS MER
22. Inte flickor och pojkar, det gäller ju barn överhuvudtaget…
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I denna uppsats studeras hur två kommunala förskolor förhåller sig till jämställdhetsfrågan sett ur ett intersektionellt perspektiv. Uppsatsen är byggd på kvalitativa intervjuer av två skolledare och fyra pedagoger samt observationer av två pedagoger som arbetar aktivt med jämställdhetsfrågan. LÄS MER
23. Jämställd förskola?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractSofia Petrisi (2010) Jämställd förskola? – En studie om pedagogers syn på genus.Malmö högskola.Detta examensarbete belyser pedagogers syn på och kunskap om genus ochjämställdhet. Syftet med denna studie är att undersöka hur tre arbetslag på en förskolaser på sitt arbete med genus. LÄS MER
24. Jämställdhetsarbete i förskolan - en studie om hur pedagoger arbetar med jämställdhet i Falkenbergs och Hyltes förskolor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka vilka metoder och arbetssätt pedagogerna på någraförskolor i Falkenbergs och Hyltes kommuner använder sig av för att arbeta medjämställdhet. Pedagogerna i Falkenbergs kommun har deltagit i ett jämställdhetsprojekt och vihar gjort jämförelser med Hyltes kommun där pedagogerna inte har haft möjlighet attmedverka i något projekt. LÄS MER
25. En skildring av manliga lärarstudenters verksamhetsförlagda tid ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I korridorerna på lärarutbildningen berättas det om upplevelser från skolans värld där villkoren för män och kvinnor inte är lika. Det är fördomar och förväntningar som inte hör hemma i ett samhälle som eftersträvar jämställdhet mellan könen och jämlikhet på arbetsplatsen. LÄS MER