Sökning: "malmö högskola lina andersson"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden malmö högskola lina andersson.
1. "-Det är inte vi som är problemet, det är NI." En kvalitativ undersökning av tre ungdomsorganisationer i svenska förorter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Målet med studien var att låta tre autonoma ungdomsorganisationer (Megafonen,Pantrarna samt Rörelsen Gatans Röst och Ansikte) komma till tals angående sinaverksamheter. Organisationerna är etablerade i svenska förorter och arbetar för atthöja förortens status och att engagera ungdomar i det som påverkar deras liv ochnärområde. LÄS MER
2. Uppfattningar om den nyutexaminerade sjuksköterskan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Det finns ett missnöje bland vårdpersonal angående de nyutexaminerade sjuksköterskornas kompetens. Framför allt kritiseras tre huvudområden – att övervaka och utföra behandling i kombination med att hantera apparatur och utrustning, att informera och undervisa patienter samt att fungera som arbets-ledare. LÄS MER
3. Tolkning och didaktisering av kulturella begrepp inom undervisning i italienska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Uppsatsens undersökning baseras på kvalitativa intervjuer med fem verksamma gymnasielärare i italienska. Syftet med uppsatsen är att dokumentera och analysera hur lärare i italienska tolkar och didaktiserar kring kulturella begrepp i skolans styrdokument samt att jämföra hur lärarna ser på sambandet mellan språk och kultur i förhållande till styrdokumentens utgångspunkter. LÄS MER
4. Pedagogiskt förhållningssätt i förskolan- med läroplanen som utgångspunkt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att synliggöra några förskolepedagogers förhållningssätt och vår förhoppning är att detta ska kunna vara till nytta för alla som arbetar med barn genom att de uppmärksammas på dess betydelse. Våra frågeställningar utgår ifrån det som vi har valt att titta på i vår undersökning; Vygotskijs teorier, det salutogena lösningsinriktade tankesättet, läroplanen för förskolan och dess syn på demokrati samt vikten av att se mer än det som syns, detta kan bland annat förklaras med att se saker ur olika perspektiv. LÄS MER
5. En likvärdig skola för alla?
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : In this essay we discuss how the decentralisation of the Swedish school system affects the concept of “equal opportunity school”. We investigate the development from both a historical and contemporary perspective, in order to identify changes over time. LÄS MER