Sökning: "malmö produktdesign"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden malmö produktdesign.

  1. 6. Designkvalitéer i svenskt vildsvinsläder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Albin Adamsson; [2023]
    Nyckelord :Product design; MDD; Material driven design; Emotional design; Wild boar; Leather; Sustainability; Produktdesign; MDD; Material driven design; Emotionell design; Vildsvin; Läder; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Studien är ett designdrivet forskningsprojekt som besvarar frågeställningen: Vilka materiella designkvalitéer finns det i svenskt vildsvinsläder och hur kan dessa appliceras i produktdesign? Frågeställningen undersöks främst genom en material driven designmetod och resultatet analyseras genom teorier om design för hållbar utveckling och design för emotionell varaktighet. Den material drivna designmetoden inleddes med fri utforskning av materialet, första intryck dokumenterades och hypoteser kring materialet dömdes inkorrekta. LÄS MER

  2. 7. Personalisering med virkning : Emotionellt hållbara produkter genom prosumtion ochanvändarcentrerade metoder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Gry Ekberg; [2023]
    Nyckelord :product design; emotional sustainability; personalization; prosumption; user-centred design; crochet; console table; produktdesign; emotionell hållbarhet; personalisering; prosumtion; användarcentrerad design; virkning; avlastningsbord;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur man med virkningen kan göra det möjligt för användaren att agera somprosument, samtidigt som de kan personalisera en produkt som bidrar till emotionell hållbarhet.Anledningen var för att öka det emotionella värdet i produkten vilket leder till en längre livscykel. LÄS MER

  3. 8. En inbjudan från kvinna till kvinna : En designforskning för ökad involvering av kvinnor inom kampsport

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Izabelle Nilsson; [2023]
    Nyckelord :User-centered design; co-design; product design; martial arts; woman and martial arts; norms; gender; Genus; användarcentrerad design; co-design; produktdesign; kampsport; kvinnor och kampsport; normer;

    Sammanfattning : Studien är ett examensarbete som undersöker frågeställningen: hur vi med hjälp av produktdesign kan bjuda in fler kvinnor till kampsport? Studien undersöks utifrån designteorien användarcentrerad design och inslag av metoder från co-design. Det teoretiska ramverket undersöker designteori i samband med normer, genus och kampsport samt relaterade studier om kvinnor och kampsport. LÄS MER

  4. 9. Design för att minska och upplysa om skärmtid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Embla Gustafsson Franzén; [2023]
    Nyckelord :Användarcentrerad design; behaviour design; skärmtid påverkan; bryta beteende mönster.;

    Sammanfattning : Det här är ett designdrivet forskningsprojekt som kommer svara på frågeställningen: Hur kan man genom produktdesign bidra med mindre skärmtid för barnfamiljer vid middagsbordet? Studien baseras på användarcentrerad design och behavioral designmetoder och kommer att avgränsas till barnfamiljer med barn mellan 4-8 års ålder. Undersökningen inleds med att utforska vilka behov som finns genom intervjuer och enkäter med föräldrar och förskollärare. LÄS MER

  5. 10. Genom design öka medvetenheten kring, samt underlätta spårningen av menstruationscykelns känslomässiga påverkningar : För ökad kontroll över kvinnlig hälsa

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lovisa Alatalo Nordin; [2023]
    Nyckelord :Product design; menstruation; stigma; co-design; social sustainability; Produktdesign; menstruation; stigma; co-design; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Denna studie är en designbaserad forskning som utforskar frågeställningen: Hur kan en genom design öka medvetenheten kring och underlätta spårningen av menscykelns känslomässiga påverkningar? Tillsammans med underfrågan: Hur kan en produkts design bidra till minskat stigma kopplat till menstruation? Detta görs genom att belysa hur ett användarcentrerat tankesätt och co-design metoder kan användas i syfte att designa för tabubelagda ämnen. Projektets syfte var att undersöka hur produktdesign kan stötta kvinnor i att enklare spåra och förstå sig på sin hälsa ur ett helhetsperspektiv. LÄS MER