Sökning: "man myter"
Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden man myter.
1. Rödluvan och Vargen
Magister-uppsats, Konstfack/Institutionen för Konst (K)Sammanfattning : RÖDLUVAN OCH VARGEN en novell och artistbook. Jag bifogar manuskriptet men även dokumentation. Boken är handbunden. Om- slaget består utav min akvarellmålning, pressad på läder. LÄS MER
2. Mäster Tinglöf och djävulens urmakare : En studie i Tinglöf-mytens uppkomst och utveckling från åren 1751-2021.
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Johan Tinglöf var en urmakare och smed som levde i 1700-talets Ekshärad. Han har lämnat efter sig många myter och berättelser där det sägs att han ska ha varit i förband med djävulen som gav honom trollkunnighet. LÄS MER
3. Inte någons hemmafru : kvinnliga stereotyper i svenska kokböcker med utgångspunkt i Lotta Lundgrens kokbok “Om jag var din hemmafru”
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur kvinnlighet uttrycks visuellt i svenska kokböcker från två olika tidsperioder. Studien utgår från Lotta Lundgrens kokbok Om jag var din hemmafru: eller hur man får en vardag att smaka som en lördag (2011) och jämför den med tre separata kokböcker från 40-och 50-talet. LÄS MER
4. Flerspråkighet i förskoleklassen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka vilka metoder och strategier förskollärare använder för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklass, samt vilka utmaningar pedagogerna möter. Resultatet visar att det saknas teoretiska och praktiska kunskaper för att arbeta med flerspråkiga elevers språkutveckling i förskoleklassen. LÄS MER
5. Myter om sexualitet i en tvärvetenskaplig undervisningsdiskurs
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Naturkunskap har jämfört med de andra gymnasiegemensamma ämnena relativt låg måluppfyllelse och det finns en föreställning bland eleverna om att naturvetenskap är krångligt och något som inte direkt berör dem. Ett sätt att öka motivation och därmed måluppfyllelse, vilket stödjs av de nationella styrdokumenten och forskning, kan vara att arbeta med tvärvetenskapliga ämnesområden och aktuella samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, så kallas SNI-undervisning. LÄS MER