Sökning: "management control IKEA"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden management control IKEA.
1. The Friend, the Influencer, the Lawyer: a Qualitative Case Study of IKEA’s Identity Expressions on Facebook
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : With the increased loss of control over the organizational identity (OrI) in social media, research has started to encourage organizations to hand over control of the OrI to the creation and distribution of stakeholders. This has created challenges for the strategic communicator in managing the OrI internally, as the employees adapt to the OrI in the mind of the stakeholder rather than the OrI set by the dominant coalition. LÄS MER
2. Relationer mellan styrsystem på IKEA : En studie om företagskulturens relation med den cybernetiska och administrativa styrningen utifrån ett ledar- och medarbetarperspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Bakgrund: Traditionellt sett förknippas ekonomistyrning med den formella styrningen och mycket fokus har därmed lagts på den formella styrningen. Eftersom företag idag påverkas av kultur på olika sätt, kan den formella styrningen kompletteras med den informella styrningen. LÄS MER
3. Vad hade Ingvar gjort? : En kvalitativ studie om svenska IKEA-bolags kulturstyrning vid distansarbete.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Företagskultur är de trossystem, normer, värderingar och underliggande antaganden vars syfte är att bidra till en målkonkgruens inom organisationen. Litteraturen talar således för vikten av kulturstyrning, det framgick dock att det fanns en brist på studier kring hur företag aktivt styr sin företagskultur vid distansarbete. LÄS MER
4. Adaption of Management Control Mechanisms for Swedish companies operating in Australia
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Successful companies that are founded and established in Sweden are likely to at some point look to expand outside of Sweden. When they do so they will need to adapt the company to the environment and circumstances that are present in the local market they are expanding to. LÄS MER
5. När hemmet blir viktigare än någonsin : En fallstudie om IKEA:s risk- och krishantering under pandemin
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Med anledning av att externa risker är oundvikligt för företag krävs det en beredskap för mitigera och mildra dess effekter. Likväl om en risk realiseras leder det till en kris som också måste besvaras av organisationen. Detta innebär att företag måste ha utvecklade styrverktyg för att hantera detta. LÄS MER