Sökning: "management letter"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden management letter.
1. The Impact of COVID-19 on Abnormal Tone in Corporate Communication: A Comparative Analysis of Affected and Non-Affected Industries
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate SchoolSammanfattning : Background and Problem Definition: Effective communication is crucial for stakeholder relationships. CEO letters convey important information, but during crises, companies and industries may misrepresent their financial health to maintain a positive impression, potentially through abnormal tone. LÄS MER
2. Kulturanalys av mättekniskt företag : Hur medarbetarnas kultur förhåller sig till de formella och uttalade värdena
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknikSammanfattning : This study aims to examine the consistency between ascribed values and the prevailing culture in a company. The theoretical framework for the work consists of theories and concepts taken from offensive quality development and organizational culture. LÄS MER
3. Skapandet av ett legitimt scenframträdande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Byggandet av en organisation som externt uppfattas som trovärdig och legitim är av stor vikt för att långsiktigt värna om organisationens överlevnad. Detta görs exempelvis genom att kommunicera om organisationens hållbarhetsprestationer och visioner, och utgör grunden för hur organisationen följaktligen uppfattas av sina intressenter. LÄS MER
4. Familjeägandets påverkan på impression management : En kvantitativ innehållsanalys av svenska börsnoterade företags VD-ord
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Texten i årsredovisningen är relativt oreglerad och utgör en möjlighet för företag att påverka investerarnas uppfattning om företaget genom ett narrativ som gynnar företagets mål och syften. Impression management och pollyannaeffekten används för att förklara varför företag tenderar att vara optimistiska kring sina prestationer och vill framställa sig på ett fördelaktigt sätt. LÄS MER
5. Påverkas tonen i VD-ordet av bolagets lönsamhet?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att utröna om VD-ordet förmedlar en rättvisande bild av bolagets finansiella ställning genom att undersöka om tonläge skiljer sig beroende på finansiell prestation. Teori: Legitimitetsteorin, Impression Management och Institutionell teori Metod: Studien använder en kvantitativ metod där sjuttiosex bolag på Stockholm Mid Cap undersöks. LÄS MER