Sökning: "managementkonsult marknaden"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden managementkonsult marknaden.

  1. 1. Spridning och översättning av den agila managementidén : En kvalitativ studie om hur konsulter sprider och översätter den agila managementidén

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Agnes Hellman; Johanna Korssell; [2021]
    Nyckelord :agilt; managementidéer; översättning; managementkonsult; institutionell teori och management resa;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår studie är att öka förståelsen gällande hur konsulter sprider och översätter den agila managementidén. Metod: Studien genomfördes med en kvalitativ forskningsdesign. Data samlades in genom 11 semistrukturerade intervjuer samt insamling av dokument från konsultföretagens webbsidor. LÄS MER

  2. 2. Den svenska managementkonsultbranschen ochvikten av att skapa förtroende i samspeletmellan konsult och klient : - En fallstudie av Reforce International AB

    M1-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Camilla Vestlinder; Karin Olofsdotter; [2011]
    Nyckelord :Management Consultant; The Swedish Management Consulting Industry; Positioning Strategies; Trust; reforce; Managementkonsult; den svenska managementkonsultmarknaden; positioneringsstrategier; förtroende Reforce;

    Sammanfattning : Begreppet managementkonsult har visat sig vara diffust och vad professionen innebär är svårt att definiera. Det faktum att managementkonsulter i princip säljer ett löfte om vad de ska leverera gör att förmågan att inge förtroende är en viktig egenskap hos en konsult. LÄS MER

  3. 3. Företagsförvärv och fusioner : en utvärdering av ett verktyg som kan användas för att genomföra en så kallad cultural due dilligence

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Isabella Thöger; [2010]
    Nyckelord :ekonomi; företagsförvärv; fusioner; affärsstrategi; organisationskultur; företagskultur; due dilligence; cultural due dilligence; förändringsarbete;

    Sammanfattning : Företagsförvärv och fusioner (F&F) är numera en vanlig strategi för att skapa snabb tillväxt och förbättra företagets konkurrensfördelar: under 1990-talet slog branschen rekord både vad gäller antalet transaktioner och deras värde (Mendenhall & Stahl, 2005). Det är dock ett väl känt problem att så mycket som 50-80% av dessa företagsförvärv och fusioner misslyckas på olika sätt och att de positiva effekterna då uteblir (Orrbeck, 2006 och Cartwright & Cooper, 1996). LÄS MER

  4. 4. Managementkonsultens roll i projekt : En studie av utvärderingsprocessen

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Oscar Forslöf; Armen Jazic; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : A consultant is an external expert that exists within all types of organizations. The consulting service can be divided into individual practitioners and large companies whose sole task is to hire out consultants to clients. The need for consultants has grown due to the restructuring of Swedish businesses during the past decades. LÄS MER

  5. 5. Högre tjänstekvalitet genom effektiv kundmedverkan vid managementkonsultering

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin Axelsson; Staffan Dykes; Agneta Lindeqvist; [2003]
    Nyckelord :servicekvalitet; kundmedverkan; kundtillfredsställelse; managementkonsultering; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Snabba omstruktureringar i näringslivet, internationaliseringar av företag samt nya förutsättningar för det strategiska och taktiska arbetet idag ökar behovet av managementkonsulter i Sverige. Det starkt ökade behovet av den kompetens som managementkonsulter besitter resulterar även i ökat utbud av kompetens vilket leder till mer konkurrens och höjda krav från marknaden. LÄS MER