Sökning: "mandat legitimitet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden mandat legitimitet.

  1. 1. ”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna” : Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Marie Persson; Petra Johnsson; [2024]
    Nyckelord :Barnens funktionsförmåga; Förskola; Lärmiljö; Specialpedagogens uppfattningar; Tillgänglighet.  ;

    Sammanfattning : Johnsson, Petra och Persson, Marie (2024).”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna.” Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Mellanchefens empowerment - i relation till toppchefen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonatan Blomquist; Isabelle Johansson; [2022]
    Nyckelord :decision-making process; empowerment; legitimacy; mandate; middle manager; organizational hierarchy; beslutsprocess; empowerment; legitimitet; mandat; mellanchef; organisationshierarki;

    Sammanfattning : Mellanchefens roll inom organisationer är komplex. Som mellanchef förväntas du vara den som ska kontrollera den operativa verksamheten, samtidigt som du blir kontrollerad av toppcheferna. Inom managementlitteraturen används begreppet empowerment för att beskriva en individs inflytande inom en organisation. LÄS MER

  3. 3. Jag är specialpedagog : En kvalitativ intervjustudie med specialpedagoger om skolutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Koresh Yari; Shahrzad Farmand; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Specialpedagog; skolutveckling; professionsteori; legitimitet; förtroende; auktoritet och autonomi.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap genom att undersöka specialpedagogers roll i arbetet med skolutveckling samt om stöd från ledningen påverkar arbetet med skolutveckling. För att besvara syftet har en kvalitativ forskningsansats tagits som utgått från Steinar Kvale & Svend Brinkmann (2014) kvalitativa forskningsintervju. LÄS MER

  4. 4. ”Man får hjälp i trixiga situationer” : Specialpedagogers och pedagogers tankar om handledning i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Rinde; Ulrika Friberg; Johanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :förskola; förståelse; handledning; ledning; pedagog; reflektion; samtal; specialpedagog; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : I dagens förskola innebär de ökade kraven på pedagogerna att de ska kunna ta sitt yrkesansvar i olika former av samarbete utifrån den utbildning som genomförts. Vidare talas det om vikten av det livslånga lärandet och betydelsen av att skapa organisationer i utveckling. LÄS MER

  5. 5. Föreställningar om specialpedagog som profession - En kvalitativ intervjustudie av två kommunala styrkedjor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sarah Sandberg; Therese Sällberg; [2020-03-09]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagog; kommunal styrkedja; professionsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och få kunskap kring vilka föreställningar om specialpedagog som profession som förekommer i två kommunala styrkedjor. Vår studie baserades på en styrkedja med positionerna; politiker i utbildningsnämnden, förvaltningschef, områdeschef och rektor. LÄS MER