Sökning: "manlig maskulinitet"

Visar resultat 1 - 5 av 117 uppsatser innehållade orden manlig maskulinitet.

  1. 1. "Symbiosis" : En granskning av könsnormer i romancegenren i Power Plays & Straight A’s

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Filippa Hanna; [2024]
    Nyckelord :Eden Finley; Saxon James; gender; gender norms; romance; romance genre; queer; queer romance; masculinity; jock culture; homophobia; Eden Finley; Saxon James; genus; kön; könsnormer; romance; romance genre; queer; queer romance; maskulinitet; sportkultur; homofobi;

    Sammanfattning : This study aims to explore gender norms within the romance genre when they are no longer applied on a romantic relationship between a man and a woman. Through a close reading of the novel Power Plays & Straight A’s by Eden Finley and Saxon James, the study examines the main characters, Foster Grant and Zach Sawyer, to observe how they fit into the roles of a traditional romance hero and heroine. LÄS MER

  2. 2. HOMOSOCIALITET PÅ FLASHBACK - En kritisk diskursanalys om mäns inkluderings- och exkluderingsprocesser inom MGTOW-rörelsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Susanna Elmén Berg; [2023-02-17]
    Nyckelord :Flashback; genus; hegemonisk maskulinitet; homosocialitet; MGTOW;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att undersöka och problematisera hur homosocialitet manifesteras via distanseringar till kvinnor och misogyna diskurser inom MGTOW-rörelsen på det svenska diskussionsforumet Flashback. Studiens frågeställningar lyder: Vilka maskuliniteter konstrueras och eftersträvas i inkluderingsprocessen och vilka gör inte det? Hur används hat och distans till kvinnor som gemensamhetsskapande för männen? Vilka strategier synliggörs på forumet för att männen ska kunna återfå en maktposition? Metod och material: Studien har en kvalitativ ansats där Faircloughs kritiska diskursanalys och den tredimensionella modellen utgjorde studiens analysmetod. LÄS MER

  3. 3. Den virile mannen : Visuell representation av manlig intimitet i relation till patriarkala normer för manlig vänskap

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Helena Ljunggren; [2023]
    Nyckelord :Kroppsspråk; maskulinitet; homoerotisk blick; manliga blicken; musikvideo; The Blaze; bromance; perfomativt genus;

    Sammanfattning : This essay explores male intimacy in popular culture, specifically focusing on how the visual representation of male intimacy in The Blaze's music video Virile can be interpreted in relation to male friendship within patriarchal norms of masculinity in music videos through a western perspective. The method used was semiotic film analysis and theories of body language and representation to analyze the material, which was divided into stages based on dramaturgy. LÄS MER

  4. 4. The Self-improvement Project : A theoretical analysis on self-discipline & hegemonic masculinity

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Felldin Svensson; Lina Hallberger; [2023]
    Nyckelord :Self-improvement; discourse; discipline; hegemonic masculinity; transnational business masculinity;

    Sammanfattning : While the idea of self-help has historically been associated with women the growing popularity of online self-improvement groups has attracted both sexes. The growing popularity of people like Jordan Peterson and Andrew Tate - who speak of the importance of self-improvement alongside anti-feminist rhetoric - within the Manosphere online community also shows a trend of self-improvement moving towards a male audience. LÄS MER

  5. 5. FÖRSVARSMAKTENS MARKNADSFÖRING: FRÅN MANLIG TILL MÅNGFALDIG? : En jämförande studie av reklamkampanjer före och efter att värnplikten blev könsneutral

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelina Långström; [2023]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; gender stereotypes; gender structures; military marketing; militarized masculinity; recruiting campaign; gender neutral conscription; Försvarsmakten; könsstereotyper; könsstrukturer; militär marknadsföring; militariserad maskulinitet; rekryteringskampanj; könsneutral värnplikt;

    Sammanfattning : The thesis aims to examine how gender structures are portrayed in the Swedish Armed Forces' advertising campaigns before and after 2018, because that is when the conscription became gender neutral. Furthermore, the thesis will discuss the potential consequences of these portrayals. LÄS MER