Sökning: "manlig och kvinnlig kultur"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden manlig och kvinnlig kultur.

  1. 21. ”Man får manna upp sig lite” – en kvalitativ studie om kvinnliga forskares upplevelser av en mansdominerad arbetsplats

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Susan Karlsson; [2012]
    Nyckelord :stereotyper; könsroller; kommunikation; karriär; mansdominerad arbetsplats; akademin; habitus; minoritet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kvinnliga forskares arbetsmiljö har legat i fokus de senaste åren. I tidigare forskning beskrivs akademins organisationskultur som ojämlik p.g.a. LÄS MER

  2. 22. Hur uppfattas Rolf och Britta? : en attitydstudie kring kommentarer på internet och dess koppling till genus

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Anna Calleberg; [2012]
    Nyckelord :genus; attityder; stereotyper; enkätstudie; matched guise; internet; kommentarer;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en attitydinriktad genusstudie med fokus på internetkommentarer. Det huvudsakliga syftet är att ta reda på om det finns skillnader i hur människor uppfattar en manlig kommentarsskribent jämfört med en kvinnlig och om dessa skillnader går att knyta till genus, samt om de överensstämmer med tidigare liknande forskning. LÄS MER

  3. 23. Lärares syn på auktoritet ur ett genusperspektiv : Intervjubaserad jämförelseav en mångkulturell skola och en svensk homogen skola

    M1-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Quick; Lucas Sommarström; [2012]
    Nyckelord :Auktoritet; genus; mångkulturell skola; svensk homogen skola;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att jämföra lärares syn på auktoritet i förhållande till genus mellan en mångkulturell skola och en svensk homogen gymnasieskola. Hur ser lärarna på förhållandet mellan auktoritet och genus och upplever de att det finns skillnader mellan dessa begrepp vid jämförelse mellan skolorna? Vi menar att det finns en större variation bland elever beroende på kultur och etnicitet i den mångkulturella skolan än den svenska homogena skolan, där kulturen främst representeras av elever med etniska svensk bakgrund, därav ordet homogen. LÄS MER

  4. 24. Att befinna sig i numeriskt underläge – fördel eller nackdel? : En kvalitativ studie om första linjens chefers upplevelser av ledarskap och möjligheter ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Sara Brorson; Ida Meier; [2011]
    Nyckelord :ledarskap; första linjens chefer; kön; manligt; kvinnligt; organisation; majoritet; minoritet;

    Sammanfattning : Historiskt har forskningen inom ledarskap fokuserat på ledarens karaktärsdrag och beteende, olika ledarstilar samt dess påverkan för organisationens framgångar. Denna studie avser en annan vinkling, då fokus ligger på hur första linjens chefer upplever sin arbetsvardag, deras möjligheter att utöva ledarskap samt skillnader och likheter mellan manlig och kvinnlig ledarstil. LÄS MER

  5. 25. Kvinnligt chefskap : Svårigheter och Hinder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Aida Pataie; Sara Ohlsson; [2011]
    Nyckelord :glastak; homosocial reproduktion; kultur; organisationsledning; kompetens; ledarskap; kvinnlig chef; motivation; organisationskultur;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats syftar till att undersöka varför det är så få kvinnor som är chefer. Enligt SCB var, under 2009, endast 33% av Sveriges chefer kvinnor.Manliga chefer är normen och därför baseras dagens ledarskapsteori på mäns värderingar och uppfattningar. LÄS MER