Sökning: "manliga könsroller"

Visar resultat 21 - 25 av 184 uppsatser innehållade orden manliga könsroller.

  1. 21. Genus och ledarskap på vita duken : En beskrivande studie av könsroller och dominans i Disneyfilmer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Eric Lundh; [2022]
    Nyckelord :Disney; Ledarskap; Genus;

    Sammanfattning : Många barn har huvudkaraktärer från Disney som förebilder. Dessa förebilder inspirerar och påverkar barnen ända upp till vuxen ålder. På grund av detta inflytande är det viktigt hur dessa karaktärer framställs, vad för egenskaper de visar och står för för att se vilka egenskaper barnen sedan tar med upp i vuxen ålder. LÄS MER

  2. 22. Normkritiska arbetsmetoder vid handläggning av ärenden i Socialtjänsten : en studie om handläggarens förutsättningar till lika bedömning och likabehandling vid beviljande av insatser inom Socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Olivia Kvick; Timo Rinne; [2022]
    Nyckelord :Social services; Gender; Gender neutral; Equal treatment; Equal assessment; Equality; Equal value; Socialtjänsten; Kön; Könsneutral; Genus; Likabehandling; Likabedömning; Jämlikhet; Lika värde;

    Sammanfattning : Finns det några skillnader mellan kön? Mellan det manliga och kvinnliga, att vara en mamma eller pappa? Finns det även skillnader i att vara en kvinnlig eller manlig socialarbetare? Svaret på dessa frågor enligt en del forskning är att, ja, det finns skillnader. Den här studiens resultat tyder på att de finns skillnader i både samhället och inom socialtjänsten. LÄS MER

  3. 23. Han viskar och hon ropar : Anföringsverb i populär ungdomslitteratur ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Patricia Svensson; [2022]
    Nyckelord :Anföringsverb; genus; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker anföringsverb i fyra populära ungdomsböcker ur ett genusperspektiv, med syftet att identifiera hur dessa upprätthåller eller undergräver traditionella könsroller. Anföringsverben diskuteras utifrån Liljestrands (1983:180) verbkategorier, och sätts i relation till motsatspar som traditionellt beskrivit manlighet och kvinnlighet. LÄS MER

  4. 24. Är Katitzi en man? : En textanalays av könsroller i skönlitteratur för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Myhrberg; Alexandra Säf; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsöverskridande identitet; skönlitteratur; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Barn läser mindre på fritiden och somliga möter enbart skönlitteratur i skolan. Den nya läroplanen lägger stor vikt vid genus och könstillhörighet och ställer därmed krav på att läraren integrerar föreställningar om vad som kan ses som manligt, kvinnligt och olika könsidentiteter i sin undervisning. LÄS MER

  5. 25. När kvinnliga superhjältar äntligen får sina egna filmer, hur framställs dem då? : En kvalitativ innehållsanalys om framställningen av kvinnliga superhjältar inom Marvel och DC.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ellen Alström; Jonna Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Kvinnliga superhjältar; genus; stereotyper; populärkultur; feminism; hermeneutik; semiotik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur kvinnliga superhjältar porträtteras i dagens filmer med fokus på populärkultur, feminism och genus.  Vi har valt att analysera filmerna Wonder Woman (2017), Captain Marvel (2019) och Black Widow (2021) genom en hermeneutisk och semiotisk analysmetod. LÄS MER