Sökning: "manligt kvinnligt barnböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden manligt kvinnligt barnböcker.

  1. 1. Normbrott i Falafelflickorna och Hata Gustavsberg : En genusstudie av manligt och kvinnligt beteende i två barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Aisha Omar; Sanela Sadikovic; [2023]
    Nyckelord :Christina Wahldén; Agnes Lindström; Falafelflickorna; Hata Gustavsberg; ”kvinnliga” egenskaper; ”manliga” egenskaper; normbrott; genus;

    Sammanfattning : Böckerna som har valts att analyseras är Falafelflickorna (Christina, Wahldén, 2018) och Hata Gustavsberg (Agnes Lindström, 2017) utifrån genusperspektivet. Uppsatsens syfte är att undersöka om det sker normbrott i de valda barnböckerna. Teorin tar upp allmän fakta om genusperspektiv samt presenterar Nikolajevas (2017, s. 193) tabell. LÄS MER

  2. 2. Bland äventyrliga möss, vetgiriga detektiver och förklädda superhjältar : En textanalys av litterära karaktärer i tre populära nutida barnböcker ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Bodil Glasberg; [2022]
    Nyckelord :barnlitteratur; genussystem; performativt genus; genusstereotyper;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras de tre barnböckerna Musse & Helium: Den hemlighetsfulla världen skriven av Camilla Brinck (2021), LasseMajas detektivbyrå: Musikmysteriet författad av Martin Widmark (2021) samt Handbok för superhjältar: Utan hopp skriven av Elias Våhlund (2021). Syftet med studien är att ta reda på hur flickor och pojkar, kvinnor och män, framställs i några av de mest utlånade skönlitterära böckerna för barn i åldersgruppen 6–9 år. LÄS MER

  3. 3. Könsneutrala huvudpersoner –En studie om hur genus och könsrollsmönster framställs hos huvudpersonerna i tre aktuella barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hudd; [2020]
    Nyckelord :Genus; könsrollsmönster; stereotyper; normer; barnböcker; barnlitteratur;

    Sammanfattning : I detta arbete presenteras analysen av böckerna: Trolldom i gamla stan, skriven av Martin Olczek och illustrerad av Anna Sandler (2017), Handbok för superhjältar: Del 1 - Handboken som är skriven av Elias Våhlund och Agnes Våhlund (2017), samt Musse och Helium: Mysteriet med hålet i väggen som är skriven av Camilla Brinck (2018).Analysen gjordes genom en hermeneutisk inriktning vilket innebar att böckerna analyserades med målet att tolka, förstå och förmedla upplevelser av materialet. LÄS MER

  4. 4. Framställningen av genus i förskolans barnböcker : En kvalitativ textanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Brännlund; Johanna Bergström; [2020]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; barnböcker; normer; förskollärare; förskola; läroplan; makt.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker framställningar av genus i barnböcker som används i förskolans undervisning. Metoden som användes var att tillfråga 37 förskolor i en medelstor svensk kommun vilka böcker de använder sig av i sin undervisning för att sedan analysera dessa ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Finns det genus och etnicitet i litteraturen vi tar del av som barn? : Kan litteratur forma våra könsroller?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nevin Erdogan; Yasmin Mushalah; [2020]
    Nyckelord :Lindenbaum; Bergström; genus; etnicitet och postkoloniala perspektivet;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där vi arbetar för att tankar, värderingar och andra faktorer ska förebygga ett demokratiskt samhälle. Under de första åren i livet bemöter vi barnlitteratur i olika former omedvetet och medvetet. LÄS MER