Sökning: "marginaliserade barn"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden marginaliserade barn.
1. Att lyssna till ett barn : En forskningsöversikt omsynliggörandet av flickor med ADHD
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Flickor har under lång tid varit marginaliserade inom forskningen kring den neuropsykiatriskafunktionsnedsättningen och tillika diagnosen ADHD vilket lett till att det vi idag vet om diagnosen oftaär könsspecifikt för pojkar. Då ADHD-symptomen hos flickor och pojkar ofta tar sig olika uttryck blirflickornas problematik svårare att identifiera. LÄS MER
2. HELLRE DÖ ÄN ATT SKAFFA BARN I RINKEBY : En kvalitativ studie på hur marginaliserade unga vuxna i ett territoriellt stigmatiserat område upplever det egna medborgarskapet.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : För att ha ett hållbart Sverige måste alla medborgare känna sig som en del av samhället, med andra ord är inkludering nyckeln till ett Sverige som håller ihop. Medborgarskapet bör vara det gemensamma verktyget mellan svenska medborgarna för att kunna ha en känsla av tillhörighet till samhället. LÄS MER
3. K v . Fri(i)lund, Synlig med trygg
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Parallellt med den rådande Covid-19 pandemin råder en annan ”skuggpandemi” bakom stängda dörrar. Våld i hemmet har allt för länge varit ett nedprioriterat diskussionsämne och hur uppmärksammas våld som sker i det gömda och vilka är de ekonomiska, sociala och politiska konsekvenserna? I en rapport från kvinnojouren Unizon redovisas det att mäns våld mot kvinnor har ökat under pandemin och att en flytt till ett skyddat boende oftast är den enda utvägen att komma undan våldet. LÄS MER
4. “Därför är historien aldrig färdigskriven…” : En litteraturanalys utifrån ett normkritisk perspektiv på undervisningsmaterial som används i grundskolans årskurser 1-3.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : I den här uppsatsen undersöker vi tre olika format av material som används i religionskunskap i grundskolans årskurs 1-3 utifrån ett normkritisk perspektiv. Syftet är att undersöka framställningen av några marginaliserade grupper som i denna studie består av barn, kvinnor och personer med funktionsvariation. LÄS MER
5. Det är "olagligt" att springa inne! : En kvalitativ studie om agens och fysisk lek i en svensk förskola
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka 4-5åringars meningsskapande och uppfattning om fysisk lek i förskolan. Utifrån empiri baserad på deltagande observationer och intervjuer tolkas resultatet med barndomssociologisk utgångspunkt och undersöker hur agens görs i en kategori av lek som ofta övervakas, begränsas och undviks i förskolan – fysisk lek. LÄS MER