Sökning: "marginaliserade grupper"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden marginaliserade grupper.

  1. 1. Får jag plats att uttrycka mig här?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Julia Hammarström; Tor Rylander; [2023]
    Nyckelord :Democratic Space; Social media; LGBTQIA ; Safety; Human-computer interaction; Interaction design; Demokratiskt utrymme; Sociala medier; HBTQIA ; Trygghet; Människa-Dator Interaktion; Interaktionsdesign;

    Sammanfattning : Den här fenomenologiska studien undersöker hur svenska HBTQIA+-personer upplever sitt demokratiska utrymme på sociala medier. Eftersom sociala medier är en plats där många människor tillbringar mycket tid är det viktigt att marginaliserade grupper känner sig trygg att vara den man är och uttrycka det utan att uppleva kränkningar. LÄS MER

  2. 2. Pluralism i religionsklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Andersson; Noshen Shokor; [2023]
    Nyckelord :Klassrumsklimat; läroplaner; marginaliserade elever; mångkulturalitet; pluralism; religion; religionskunskapsundervisning; sekularisering;

    Sammanfattning : Detta arbete utgör en kunskapsöversikt där vi undersöker hur pluralismen tar sig uttryck i undervisningen nationellt men även internationellt. Huvudfrågan vi tar fasta på lyder: Vilken roll har pluralismen i religionskunskapsundervisning? Vidare utvecklar vi vår frågeställning med tre frågor i syfte att specificera huvudfrågan. LÄS MER

  3. 3. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER

  4. 4. Jag vill vara soldat, inte kvinna : Identitetskonstruktion i kvinnliga soldaters små berättelser om jämställdhetsarbete inom Försvarsmakten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecka Albertsson; Malin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhetsarbete; Försvarsmakten; identitet; diskursanalys;

    Sammanfattning : I dagens Sverige är det beslutat att offentliga myndigheter ska arbeta med jämställdhetsintegrering i samtliga led inom organisationen. En sådan statlig myndighet är Försvarsmakten som tidigare utgjorde Sveriges sista manliga yrkesmonopol. LÄS MER

  5. 5. BankID - ett verktyg för frihet eller förtryck? En studie om det digitala utanförskapet som effekt av arbetet för digital inkludering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Julia Lindkvist; Åsa Hermansson; [2023]
    Nyckelord :BankID; cyberutopism; digital identitet; digital inkludering; digitalisering; digital klyfta; digitalt samhälle; digitalt utanförskap; e-legitimation; konsumtionssamhället; marginaliserade grupper; Social Sciences;

    Sammanfattning : I det moderna samhället fungerar digital delaktighet som en social symbol eftersom digital teknik uppfattas som magisk, och därför strävar beslutsfattare efter att se till att alla kan dra nytta av digitaliseringens fördelar. I Sverige används det vedertagna begreppet digital inkludering för att samtliga medborgare ska bli en del av det digitala samhället och för att överbrygga den digitala klyfta som uppstått i takt med den accelererande digitaliseringen. LÄS MER