Sökning: "maria Lundström"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden maria Lundström.
1. Formativ bedömning sett ur ett elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Det finns flertalet studier som visar att formativ bedömning är ett användbart verktyg för elevers lärande i skolan. Ett inte lika utforskat område är hur elever ser på och talar om den formativa bedömningen och hur verktyget används av olika lärare i olika klassrum och får en påverkan på elever. LÄS MER
2. Följsamheten av rekommenderad behandling hos patienter med hjärtsvikt : en litteraturstudie
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund: I Sverige beräknas hjärtsvikt stå för två till tre procent av sjukvårdskostnaderna. Med läkemedel, förändring av levnadsvanor och med olika hjälpmedel optimeras behandlingen med målet att förbättra patienters välbefinnande, främja egenvård samt minska återinläggning och död. LÄS MER
3. Erfarenheter av att genomgå regional anestesi-En systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Varje år genomförs flera hundra tusen operationer i Sverige. Många av dem sker under regional anestesi, vilket ofta innebär att patienterna är vakna och mer medvetna om vad som händer. De befinner sig i en främmande miljö och ska genomgå en operation vilket i sig kan vara en påfrestning. LÄS MER
4. Faktorer som påverkar måltidssituationen för personer med demenssjukdom på särskilt boende
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : I Sverige, precis som i övriga världen, är demenssjukdom en växande folksjukdom och varje år insjuknar cirka 25 000 personer. De allra flesta med någon form av demenssjukdom flyttar med tiden till ett särskilt boende. LÄS MER
5. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning : -en väg för utveckling mot högre måluppfyllelse?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med vår undersökning är att, utifrån pedagogernas perspektiv, bidra med kunskap om hur specialpedagogen kan stödja utvecklingen av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i undervisningen, för alla elever i åk F-3 och 4–6. Vi har undersökt vilka kunskaper pedagogerna besitter inom området, förekomsten av specialpedagogiskt stöd i klassrummet samt vilket stödbehov som finns för att språk- och kunskapsutvecklande undervisning ska kunna bedrivas. LÄS MER