Sökning: "maria förskollärare 2016"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden maria förskollärare 2016.

  1. 1. Vad är kvalitet i förskolan? : Pedagogers syn på systematiskt kvalitetsarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Jonsson; Maria Sterling; [2019]
    Nyckelord :kvalitet; pedagog; systematiskt kvalitetsarbete; förskola;

    Sammanfattning : Det systematiska kvalitetsarbetet är en stor del av förskolan och finns reglerat i läroplanen för förskolan (Lpfö 98, rev. 2016, s14-15). Arbetet är till för att utveckla och förbättra kvaliteten i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Den värdefulla leken - Om pedagogers stöd till barn i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Fransson; Maria Simonsson; [2019]
    Nyckelord :förskola; lek; pedagog; relation; strategier; stöd;

    Sammanfattning : Lekens centrala plats i utbildningen och dess betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande framhävs tydligare i den reviderade Läroplan för förskolan Lpfö18 jämfört med tidigare Lpfö98 (2016). Med detta som utgångspunkt är syftet med denna studie att undersöka pedagogers relation med barn i lek samt vilka strategier de huvudsakligen använder då barn tillfälligt eller varaktigt behöver stöd i lek. LÄS MER

  3. 3. Värdegrund i förskolan, En kvalitativ studie om hur förskollärare tolkar demokratiuppdraget

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Perger; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; Förhållningssätt; Förskolans uppdrag; Värdegrund; Värderingar;

    Sammanfattning : Inom förskolans verksamheter möter pedagoger dagligen människor med olika bakgrund, förutsättningar och egenskaper. Min erfarenhet är att pedagogernas förhållningssätt gentemot både vuxna och barn med diverse bakgrund är varierande. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskoleklass. Om kommunikation med utgångspunkt i förskollärares didaktiska val

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Papantonis Stajcic; [2016-03-10]
    Nyckelord :förskoleklass; matematik; kommunikation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att studera hur matematik kommuniceras i olika sammanhang och situationer i förskoleklassen då förskollärare och barn interagerar. Syftet besvaras utifrån frågeställningarna; Vilka didaktiska val ligger till grund för förskollärares arbete med matematik? I vilka sammanhang kommuniceras matematik i förskoleklassen? Med vilka uttrycksformer kommuniceras matematik i förskoleklassen? Den teoretiska ramen i denna studie utgörs av ett sociokulturellt perspektiv som betraktar lärandet som socialt och kontextberoende. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares attityder till rörelseaktivitet : - en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Bergström; Maria Krohn; [2016]
    Nyckelord :Rörelseaktivitet förskola förskollärare attityder mönster intervju;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka förskollärares attityder till rörelseaktivitet samt att se mönster i de svar vi fått. I studien genomförde vi kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare på förskolor i Mellansverige. LÄS MER