Sökning: "maria montessori pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden maria montessori pedagogik.
1. Var finns leken i montessoripedagogiken : En tolkning av Maria Montessoris lekbegrepp
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : .... LÄS MER
2. Arabesquen : En kulturskola i älvsjö
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Projektet tar sin utgångspunkt i Maria Montessoris teorier om barn och lärande. -Hur kan vi ge barnet frihet? frågar hon i sin bok ”Spontaneous Activity in Education”. Stockholms kulturskola bygger på frivillighet och dess mål är att tillgängliggöra kultur för alla barn. LÄS MER
3. Att stimulera barns kommunikations- och språkförmåga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningMaria Montessori och Loris Malaguzzi är grundare till två olika arbetssätt inom förskolansverksamhet: Montessoripedagogik och Reggio Emilia filosofi. Båda har som central punkt attarbeta med språkstimulering med hjälp av pedagogisk miljö och material. LÄS MER
4. MONTESSORI - ETT REDSKAP I UNDERVISNINGEN : ”Världen börjar med barnen” (Maria Montessori)
M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I skolan används olika redskap i undervisningen, men hur skulle det vara om man kunde använda sig av ett material som var i stort sätt självrättande! Det syfte vi har för den här studien är att undersöka hur och om Montessorimaterial kan införas i skolan som ett hjälpmedel och extramaterial. Vi vill likaledes se hur materialen kan vara ett redskap att hjälpa eleverna i sin språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER
5. Montessoripedagogik för tonåringar.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionenSammanfattning : Dr Maria Montessori bedrev aldrig någon egentlig forskning på elever äldre än tolv år, ändå finns det idag flera skolor som bedriver Montessoriundervisning för elever på högstadiet. Själva kärnan i hennes pedagogik är att undervisningen ska baseras på barn och ungdomars olika utvecklingsfaser, något hon kallade för sensitiva perioder. LÄS MER