Sökning: "maria montessori pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden maria montessori pedagogik.

  1. 1. Var finns leken i montessoripedagogiken : En tolkning av Maria Montessoris lekbegrepp

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Yvonne Gunnarsson; [2016]
    Nyckelord :Montessori; Läroplan för förskolan 98 10; Lek; Lärande; Hermeneutik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Arabesquen : En kulturskola i älvsjö

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Marie Ekblad; [2015]
    Nyckelord :Kulturskola; Stockholm; Älvsjö; pedagogik; Maria Montessori; träullcement; barn; skola; konst; musik; dans; barnkultur;

    Sammanfattning : Projektet tar sin utgångspunkt i Maria Montessoris teorier om barn och lärande. -Hur kan vi ge barnet frihet? frågar hon i sin bok ”Spontaneous Activity in Education”. Stockholms kulturskola bygger på frivillighet och dess mål är att tillgängliggöra kultur för alla barn. LÄS MER

  3. 3. Att stimulera barns kommunikations- och språkförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Jensen; Pauline Prahl; [2013]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; Reggio Emilia filosofin; den tredje pedagogen; Maria Montessori; Loris Malaguzzi;

    Sammanfattning : SammanfattningMaria Montessori och Loris Malaguzzi är grundare till två olika arbetssätt inom förskolansverksamhet: Montessoripedagogik och Reggio Emilia filosofi. Båda har som central punkt attarbeta med språkstimulering med hjälp av pedagogisk miljö och material. LÄS MER

  4. 4. MONTESSORI - ETT REDSKAP I UNDERVISNINGEN : ”Världen börjar med barnen” (Maria Montessori)

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonna Pietiläinen; Suzi Afrim; [2013]
    Nyckelord :Material; Montessori; Pedagogik; Redskap i undervisningen.;

    Sammanfattning :   I skolan används olika redskap i undervisningen, men hur skulle det vara om man kunde använda sig av ett material som var i stort sätt självrättande! Det syfte vi har för den här studien är att undersöka hur och om Montessorimaterial kan införas i skolan som ett hjälpmedel och extramaterial. Vi vill likaledes se hur materialen kan vara ett redskap att hjälpa eleverna i sin språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Montessoripedagogik för tonåringar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Björnfot; [2013]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; högstadiet; lärandemiljö; elevers arbetsmiljö; lärarrollen;

    Sammanfattning : Dr Maria Montessori bedrev aldrig någon egentlig forskning på elever äldre än tolv år, ändå finns det idag flera skolor som bedriver Montessoriundervisning för elever på högstadiet. Själva kärnan i hennes pedagogik är att undervisningen ska baseras på barn och ungdomars olika utvecklingsfaser, något hon kallade för sensitiva perioder. LÄS MER