Sökning: "maria montessori"

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden maria montessori.

  1. 6. "-Det är liksom mer i tiden." : Synen på det kompetenta barnet i Reggio Emilia och Montessori förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Sofie Kjellberg; [2015]
    Nyckelord :Comparison; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociocultural theory; pree-school curriculum; competent child.; Jämförelse; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociokulturella teori; förskolans läroplan; kompetenta barn.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to find out if there is a general understanding of what the concept of ”a competent child” is in the writings of Maria Montessori, as well as in books written about Loris Malaguzzi. The essay then compares this with the answers from pre-school teachers in two Montessori and two Reggio Emilia pre-schools about their understanding of what a competent child is, how that shows in their behaviours and attitudes towards the children and in how they use this to arrange the pre-school physical environment. LÄS MER

  2. 7. Arabesquen : En kulturskola i älvsjö

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Marie Ekblad; [2015]
    Nyckelord :Kulturskola; Stockholm; Älvsjö; pedagogik; Maria Montessori; träullcement; barn; skola; konst; musik; dans; barnkultur;

    Sammanfattning : Projektet tar sin utgångspunkt i Maria Montessoris teorier om barn och lärande. -Hur kan vi ge barnet frihet? frågar hon i sin bok ”Spontaneous Activity in Education”. Stockholms kulturskola bygger på frivillighet och dess mål är att tillgängliggöra kultur för alla barn. LÄS MER

  3. 8. ”Det är mitt arbete att följa barnen” En studie om montessorilärares arbete under montessoripass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristina Mellqvist; [2015]
    Nyckelord :Montessori; arbetscykel; hjälplista; lärarroll; id;

    Sammanfattning : Syfte och frågorSyftet med mitt examensarbete är att undersöka vad det är som utmärker montessorilärares arbete liksom hurverksamma montessorilärare tolkar montessoripedagogiken och hur det ser ut i praktiken i deras verksamhet med fokuspå de så kallade montessoriarbetspassen. Följande frågeställningar vill jag få besvarade genom min undersökning:• Vilken betydelse har montessoripedagogiken för hur montessorilärare interagerar med elever undermontessoriarbetspassen?• Hur tolkar montessorilärare sin egen roll i montessoripedagogiken?Metod och materialI min studie har jag använt mig av två kvalitativa metoder, observation och intervju, en så kallad metodtriangulering. LÄS MER

  4. 9. Pedagogers syn på och arbete med barns inflytande i förskolan : Skillnader och likheter mellan Montessori - och Reggio Emilia pedagogiken

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Midkvist; Emma Pettersson; [2013]
    Nyckelord :Inflytande; demokrati; förskola; Reggio Emilia; Montessori;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på vilken syn pedagogerna har på barns inflytande samt hur förskolorna jobbar med barns inflytande. Vi ville även se om det fanns några tydliga likheter och/eller skillnader mellan de olika pedagogiska inriktningarna. LÄS MER

  5. 10. Att stimulera barns kommunikations- och språkförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Jensen; Pauline Prahl; [2013]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; Reggio Emilia filosofin; den tredje pedagogen; Maria Montessori; Loris Malaguzzi;

    Sammanfattning : SammanfattningMaria Montessori och Loris Malaguzzi är grundare till två olika arbetssätt inom förskolansverksamhet: Montessoripedagogik och Reggio Emilia filosofi. Båda har som central punkt attarbeta med språkstimulering med hjälp av pedagogisk miljö och material. LÄS MER