Sökning: "marit"

Visar resultat 6 - 10 av 113 uppsatser innehållade ordet marit.

  1. 6. Building Bridges or Barriers? : Exploring How Municipal Policy Requirements Shape the Feasibility of Housing Development Projects

    Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltning

    Författare :Hanne Marit Potters; [2023]
    Nyckelord :Municipality; Policy Requirements; Housing Developers; Feasibility; Investing Behavior; Sustainability; Kommunala krav; Bostadsutvecklare; Genomförbarhet; Investeringsbeteende; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Abstract This thesis aims to explore the impact of municipal sustainability policy requirements on the feasibility - the viability or practicality of the realization - of housing development projects, by using the perspectives of the municipality, housing developers, and institutional investors. By using this three-point perspective, this thesis aims to shed light on the intricate dynamics between these stakeholders, and the implications of municipal policy requirements on the project feasibility. LÄS MER

  2. 7. Förutsättningar för förändring : En kvalitativ studie om socionomers erfarenheter av missbruksbehandling för människor med skadligt bruk och- eller beroendeproblematik

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Marit Olsson; [2023]
    Nyckelord :alcohol; basic needs; change; change process; drugs; motivation; relationship building; alkohol; basala behov; förändring; förändringsprocess; motivation; narkotika; relationsskapande;

    Sammanfattning : Abstract: Social Services offers needs-proven help- and support measures to people who need to get out of their addiction. Öppenvård (needs-proven individual help- and support intervention, through social services) is one of the Social Services' voluntary efforts aimed at adults with harmful use and or addiction problems. LÄS MER

  3. 8. Förskolepersonalens anmälningsplikt : En studie om ansvar och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marit Darle; Sofia Schödin; [2023]
    Nyckelord :responsibility; mandatory reporting; children in need; Ansvar; anmälningsplikt; barn som far ill;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskolepersonalens uppfattningar av orosanmälningar. Syftet med studien är att synliggöra hur förskolepersonalen ser på sitt ansvar kring anmälningsplikten och vilka faktorer som påverkar dem vid orosanmälningar. LÄS MER

  4. 9. Konfetti i hela min säng. En studie av prisnominerade skönlitterära debutanter 2010–2020

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Lena Kvist; [2022-06-15]
    Nyckelord :Debutanter; svensk skönlitteratur; litteratursociologi; litteraturpriser; intervjustudie; 2010-tal; Tomas Bannerhed; Anna Fock; Tove Folkesson; Carolina Fredriksson; Marit Kapla; Agnes Lidbeck; Sami Said; Karin Smirnoff; Stina Stoor; Isabelle Ståhl;

    Sammanfattning : This master’s thesis aims to investigate how literary prize nominated first-time fiction writers experience the circumstances around publishing their debut work, with particular focus on the significance of literary awards. The study is based on semi-structured interviews with ten debut authors from the 2010’s: Tomas Bannerhed, Anna Fock, Tove Folkesson, Carolina Fredriksson, Marit Kapla, Agnes Lidbeck, Sami Said, Karin Smirnoff, Stina Stoor, Isabelle Ståhl. LÄS MER

  5. 10. “Det ligger ett jättestort ansvar på oss lärare att se till att elever läser” : Motiverande lässtrategier för ökad läsning bland elever i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Agnes Gustafsson; Marit Jacobs Hanefors; [2022]
    Nyckelord :lässtrategier; mängdträning; nivåanpassad parläsning; läxläsning; läsning i hemmet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur lärare i årskurserna 1–3 undervisar i lässtrategier samt hur de motiverar elever till ökad läsning av skönlitterära böcker. För att ta reda på det utgår vi från två frågeställningar: Vilka strategier säger lärarna att de använder för att öka läsandet bland sina elever? På vilka sätt beskriver lärarna att de stöttar eleverna med hjälp av olika strategier i och utanför skolan? För att få svar på våra frågor användes en kvalitativ metod där intervjuer med nio grundskollärare i årskurserna 1–3 genomfördes. LÄS MER