Sökning: "market efficiency right"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden market efficiency right.

  1. 1. Skyddet för data : En analys av digitala tjänsters skydd för sin data genom sui generis-rätten i ljuset av Digital Markets Act

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Konstantinos Adamidis; [2023]
    Nyckelord :protection of databases; database protection; database directive; legal protection for databases; data; protection of data; intellectual property law; unfair competition; competition law; DMA; Digital Markets Act; EU; EU law; databasskydd; databasdirektivet; rättsligt skydd för databaser; data; skydd för data; immaterialrätt; illojal konkurrens; konkurrensrätt; DMA; Digital Markets Act; EU; EU-rätt;

    Sammanfattning : The sui generis-right in article 7.1 of the database directive provides the maker of a database, who has made a qualitatively and/or quantitative substantial investment in the obtaining, verification and/or presentation of the contents in a database, the right to prevent extraction and/or re-utilization of the whole or of a substantial part of the database contents. LÄS MER

  2. 2. Företags materialval ur miljö- och hållbarhetsperspektiv : En jämförelse mellan primära och sekundära material i samverkan med HMS Industrial Networks AB

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Amanda Holmqvist; Agnes Rottbers; [2023]
    Nyckelord :Aluminium; plastic; material; circular economy; energy; greenhouse gas emissions; recycling; quality; sustainable development; Aluminium; plast; material; cirkulär ekonomi; energi; växthusgasutsläpp; återvinning; kvalitet; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : För att säkerställa tillgången på resurser för framtida generationer måste vi införa ett cirkulärt förhållningssätt. Därav måste vi se till att använda rätt material som kan utvinnas och återvinnas med minsta möjliga miljöpåverkan och högsta möjliga effektivitet. LÄS MER

  3. 3. Ekonomers förändringsbenägenhet inom redovisningsyrket : Med fokus på redovisningssystem

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Jennifer Jansson; Malin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; Förändring; Förändringsbenägenhet; Barriärer; Redovisningssystem; Ekonomer; Digitalisering; Förändring; Förändringsbenägenhet; Barriärer; Redovisningssystem; Ekonomer;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är en pågående förändringsprocess där digitalisering beskrivs som förvandlingen från analoga arbetsrutiner till digitala. Inom redovisningsyrket är digitaliseringen avgörande för att behålla marknadsandelar och upprätthålla en konkurrenskraftig position. LÄS MER

  4. 4. Aktiebolagets syfte - En analys av vinstsyftet och alternativa syftesbestämmelser i ljuset av CSDD-direktivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Olof Påhlsson; [2023]
    Nyckelord :Förmögenhetsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I Aktiebolagslagens 3 kap. 3 § stadgas att om ett bolags verksamhet inte syftar till att ge vinst till aktieägarna, ska detta anges i bolagsordningen. Således gäl-ler vinst in dubio för svenska bolag, vilket också är syftet för den stora majo-riteten av svenska bolag. LÄS MER

  5. 5. Att optimera en kulturförändring genom effektivt ledarskap, sett ur medarbetarens perspektiv

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Emilia Olsson Stjernberg; Nathalie Augustsson; [2023]
    Nyckelord :Participation; Development; Community; Motivation; Organizational culture; Change Management and Leadership; Delaktighet; Utveckling; Gemenskap; Motivation; Organisationskultur; Förändringsledning och Ledarskap;

    Sammanfattning : Idag lever organisationer i ett hårt klimat både genom finansiella svårigheter och en marknad som ständigt förändras och utvecklas. För att en organisation ska vara attraktiv och behålla sin konkurrenskraft måste organisationen ständigt förbättras. LÄS MER