Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 1332 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Svenska företags etablering av dotterbolag på den indiska marknaden : Resan dit, och dess strategiska betydelse för koncerner
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den indiska marknaden har länge varit attraktivt för svenska koncerner. En strategi för internationell expansion är etableringen av dotterbolag, vilket flera svenska multinationella koncerner implementerat. LÄS MER
2. Resiliens som process – en dokumentstudie av Ericsson och SAS krishanteringsarbete
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker och jämför hur två företag, Ericsson och SAS, reagerar på förändrade förutsättningar på sina respektive marknader till följd av makroekonomiska kriser. Studiens övergripande syfte är att utforska och jämföra hur företag med olika verksamhet och affärsmodell påverkas av störningar, samt hur arbetet för att navigera igenom störningar skiljer sig i praktiken. LÄS MER
3. Dominansmissbruk och digitala plattformar : En studie av hur artikel 102 FEUF och DMA hanterar digitala marknader, självförbehåll och utnyttjanden av insamlad data
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Dagens samhälle förändras snabbt, och digitala marknader med det. Digitaliseringen har lett till revolutionerande utvecklingar av vårt samhälle, och bakom dessa förändringar står primärt ett fåtal dominerande teknikjättar och deras plattformar. LÄS MER
4. Implementation av tvärsnittsmomentum på Nasdaq First North
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Momentum är en investeringsstrategi som presenterades av Jegadeesh och Titman (1993) ochsom bygger på att utnyttja historisk aktieavkastning. Som strategi har momentum blivitundersökt inom många tillgångsklasser och på olika marknader efter den initiala publikation,särskilt på utländska marknader. LÄS MER
5. När är data en nödvändig nyttighet? - En analys av skyldigheten att dela data i det digitala ekosystemet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Den tekniska utvecklingen har påverkat hur vi interagerar och bidragit till betydande framsteg. Samtidigt har den medfört utmaningar i form av bristande differentiering på den inre marknaden till följd av varierande datainnehav bland aktörer. LÄS MER