Sökning: "marknads position"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden marknads position.

  1. 1. Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? : En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Agnes Asp; Johanna Müller; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; recruitment; division of responsibility; organizational structure; Employer branding; rekrytering; ansvarsfördelning; organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Författare: Agnes Asp & Johanna Müller Datum: 2023-05-23 Nivå: Kandidatuppsats, företagsekonomi & organisation, 15 HP Handledare: Annika Schilling Examinator: Mikael Lundgren  Titel: Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? - En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater. Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse för hur ansvarsfördelningen görs i organisationer när det kommer till employer branding (EB) och vilken roll fördelningen har i de utmaningar som uppkommer kring att skapa en attraktion hos de rätta kandidaterna för att vilja bli anställda hos en organisation. LÄS MER

  2. 2. Franchisetagares frihet att bedriva näringsverksamhet : Ett avtalsrättsligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Linn Stahre Friberg; [2023]
    Nyckelord :Freedom to conduct a business; freedom of contract; franchisee; franchisor; Franchise; franchising; näringsfrihet; avtalsfrihet; marknadstillträde;

    Sammanfattning : Franchisetagares underlägsna ställning gentemot franchisegivare är ett ämne som varit föremål för diskussion under de senaste decennierna. Franchising är en affärsmodell som förenklat kan beskrivas som en samarbetsform mellan näringsidkare där franchisetagare, mot ersättning, får nyttja ett av franchisegivaren etablerat och beprövat affärskoncept. LÄS MER

  3. 3. Om insiderinformation och hur den bör hanteras - Särskilt vid byte av emittents verkställande direktör

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Victor le Calvé; [2023]
    Nyckelord :Förmögenhetsrätt; associationsrätt; finansrätt; EU-rätt; rättsekonomi; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Access to information is the foundation for an efficient and well-functioning stock. In order to secure the market’s access to information, issuers are obligated to disclose price-sensitive information, also known as insider information. LÄS MER

  4. 4. Införande av portföljstyrning – en fallstudiehos Atlas Copco Tools : ”Hur kommer prioriteringsbeslut rörande projektkandidaterpåverkas vid införande av portföljstyrning?”

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Marcus Granberg; Boris Kulisic; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens företagande innebär i en allt större utsträckning arbete i projektform.Denna förändring har skett i en ökande takt och studier visar att projektportföljen i enorganisation kan växa med så mycket som 50 % per år (Deloitte, 2006). LÄS MER

  5. 5. Kundorderstyrning : Möjligheter och konsekvenser för Johnson Pump

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för produktionsekonomi

    Författare :Sara Holvid; Isac Johansson; [2006]
    Nyckelord :Kundorderstyrning; Produktleveransstrategi; Ledtidsreduktion; Kundorderpunkt; Artikelklassificering;

    Sammanfattning : Examensarbetet har utförts på Johnson Pump AB i Örebro och behandlar tillverkningen av marina kylvattenpumpar. På den allt mer globala pumpmarknaden har konkurrensen blivit hårdare och Johnson Pump har märkt ökade krav på främst kostnadseffektivitet och leveransprecision. Samtidigt efterfrågas ett brett sortiment. LÄS MER