Sökning: "marknads resultat"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden marknads resultat.

  1. 1. ESG-betyg och aktievärde

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Oskar Karlsson; Malin Printz; [2024]
    Nyckelord :ESG; CSR; ESG-betyg; aktieavkastning; ESG-investeringar; hållbarhetsrapportering; aktieägarvärde; aktievärde och finansiell utveckling.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Titel: ESG-betyg och aktievärde: En kvantitativ studie som undersöker sambandet mellan ESG-betyg och aktievärde. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Malin Printz och Oskar Karlsson  Handledare: Jan Svanberg Datum: Januari - 2024 Syfte: Företagens hållbarhetsarbete har blivit ett aktuellt ämne på senare år. LÄS MER

  2. 2. Can an alternative cosmovision challenge the market hegemony? : an analysis of article 6.8 in the Paris agreement

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Amanda Björksell; [2023]
    Nyckelord :climate negotiations; Paris agreement; Buen Vivir; ; Vivir Bien; article 6.8; climate justice; Bolivia; non-market approaches;

    Sammanfattning : A rising global temperature and increased emissions, in combination with the slow progress of the yearly climate negotiations shows that there is something hindering the radical improvement needed to protect both the planet and humanity. The outset for this thesis is to study the UN climate negotiations and the alternative discourse that can question the hegemony. LÄS MER

  3. 3. Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? : En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Agnes Asp; Johanna Müller; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; recruitment; division of responsibility; organizational structure; Employer branding; rekrytering; ansvarsfördelning; organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Författare: Agnes Asp & Johanna Müller Datum: 2023-05-23 Nivå: Kandidatuppsats, företagsekonomi & organisation, 15 HP Handledare: Annika Schilling Examinator: Mikael Lundgren  Titel: Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? - En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater. Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse för hur ansvarsfördelningen görs i organisationer när det kommer till employer branding (EB) och vilken roll fördelningen har i de utmaningar som uppkommer kring att skapa en attraktion hos de rätta kandidaterna för att vilja bli anställda hos en organisation. LÄS MER

  4. 4. Navigating the SaaS Market Downturn : A Study on Shifts in KPI Focus

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Carl Backsell; Theo Askerson; [2023]
    Nyckelord :Saas; B2B; Profitability; Growth; Valuation; SaaS; B2B; Lösamhet; Tillväxt; Värdering;

    Sammanfattning : The 2021 - 2022 decline in the Software as a Service (SaaS) market is a novel occurrence, as previous recessions and market downturns took place before the emergence of SaaS. The decline in SaaS valuation signifies changes in valuation criteria and with that, a shift in the weighting of the Key Performance Indicators (KPIs) profitability and growth. LÄS MER

  5. 5. PENNINGPOLITIK OCH AKTIEMARKNADEN : Hur påverkar styrräntan aktiemarknaden i Sverige?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Nationalekonomi

    Författare :Daniel Bjuhr; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den höga inflationen i Sverige och runt om i världen är idag på nivåer som inte upplevts sedan 1990 talet. Riksbanken och många andra centralbanker har som en av sina främsta uppgifter att se till så att inflationen är låg och stabil över tid. LÄS MER